Začínate svoje dobrodružstvo s tlačou alebo navrhovaním grafiky pre tlač? Tieto tipy Vám uľahčia prácu.
➊ FORMÁT
Formát, to je šírka a výška tlačeného projektu, obvykle vyjadrená v milimetroch. Veľa populárnych výtlačkov, ako sú letáky, plagáty alebo katalógy, obvykle prichádza v určitých rozmeroch očakávaných pre daný produkt.
➤ Katalógy – populárny formát je A4
➤ Letáky – populárny formát je A5
➤ Plagáty – populárny formát je A1
To neznamená, že pri objednávaní týchto produktov musíte vždy voliť uvedené formáty. Pokiaľ s tlačou začínate, tieto tipy Vás môžu naviesť k niektorým „štandardom“ z hľadiska veľkosti tlače pre jednotlivé, najobľúbenejšie produkty. Rozsah formátov je však širší ako niekoľko základných propozícií.
Vyberte si ľubovoľný produkt na webe justprint.sk, nahliadnite do selektora (to je miesto, kde zadávate parametre tlače, množstvo atď.) a rozbaľte sekciu formát, kde uvidíte, koľko ich máme na výber.
Leták väčšinou nemá veľkosť plagátu a vizitka zase nemá veľkosť letáka. Každý z týchto produktov má obvykle všeobecne uznávanú štandardnú veľkosť, čo neznamená, že nemôžete vo svojich projektoch experimentovať s rôznymi veľkosťami tlače.
A pokiaľ sa Vám tam nepodarilo nájsť formát, ktorý by bol pre Váš projekt vhodný, napíšte na infp@justprint.sk, pretože realizujeme aj zákazky mimo štandardnej ponuky Justprint.
💡 FORMÁT PRED OREZANÍM A PO OREZANÍ
Pokiaľ hovoríme o formátoch v súvislosti s tlačou, oplatí sa poznať pojmy, ako je formát pred orezaním a po orezaní.
• FORMÁT PRED OREZANÍM – formát po orezaní, zväčšený o spadávky tlače.
• FORMÁT PO OREZANÍ – konečný formát hotového výtlačku.
➋ SPADÁVKY
Spadávka je oblasť projektu, ktorá presahuje okraj konečnej tlače. Zahrnutie spadávok do projektu zaručuje, že to, čo vytlačíte, nepresiahne hárok. Veľkosť spadávky pre danú tlačiareň sa môže líšiť, ale obvykle sa pohybuje medzi 3 a 5 mm.
➌ POČET STRÁN
💡 Lekcia na zapamätanie: vždy párny
Počet stránok v adresári je vždy násobkom čísla 4. To znamená, že katalóg by sa mal skladať z 8, 16, 20, 24 strán atď., bez obálky. Využitie všetkých stránok pre text Vám pomôže vyhnúť sa prázdnym, nepotlačeným miestam vo Vašom projekte.
Príklad
Povedzme, že navrhujete katalóg tak, aby mal 60 strán. Zo selektora vyberte 4 + 60 , kde „4” je obálka (vonkajšia a vnútorná) a „60” sú stránky vo vnútri katalógu. Každá z týchto stránok, pokiaľ niektorá (napr. vnútorná obálka) nemá byť biela, mal by mať nejaký grafický obsah (obrázok, text atď.).
➍ SÚBORY PRE TLAČ
Najčastejšie používaným formátom súborov pre tlač je PDF, pretože umožňuje ukladať vektorovú grafiku. To je dôležité najmä vtedy, ak má byť projekt zaslaný do tlačiarne vytlačený v rôznych veľkostiach (modifikácia rozmeru grafiky tak neovplyvní negatívne jej kvalitu).
➎ DRUH A GRAMÁŽ PAPIERA
Substrát a jeho hrúbka sa väčšinou vyberajú podľa druhu výtlačku. Pod slovom „substrát“ sa skrývajú všetky suroviny, na ktoré je tlač aplikovaná. Najobľúbenejšie tlačové substráty sú:
- papier a lepenka (letáky, vizitky, obaly)
- plasty (vývesné štíty, tabuľky, priestorové písmená)
- textil (tašky, roll-upy , tričká)
- fólie (samolepky, polepy obchodných nákladov a áut)
Príklady zostavenia:
✔ Reklamné časopisy – zvoľte lesklý papier s nízkou gramážou, napr. 90 g – vďaka tomu budú stránky v časopise pružné.
✔ Katalógy – zvoľte silnejší papier – lesklú kriedu alebo matný od 130 g a viac. Pokiaľ Vám záleží na prémiovom efekte, siahnite po dekoračných papieroch, napr. Kraftliner alebo Woodstock Betulla.
✔ Vizitky – vyberajte papiere silnejšie, s gramážou 250 ga viac a nebojte sa experimentovať s dekoratívnymi papiermi, vďaka ktorým Vaša vizitka vynikne medzi tými natlačenými na klasickú bielu kriedu.
Viac o dekoračných papieroch sa dozviete z tohto článku ↓
➏ Zušľachtenie
Zušľachtenie sú špeciálne efekty aplikované pri tlači. Nájdete medzi nimi:
💎 lesklú fóliu
💎 matnú fóliu
💎 matnú fóliu so selektívnym UV lakom
💎 fóliu soft touch
💎 fóliu soft touch so selektívnym UV lakom
💎 selektívne UV 3D lak
💎 farebné fólie (vrátane holografických)
Je to Vaše prvé stretnutie so zušľachteniami? Vyskúšajte produkty v kategórii Prémiová tlač a uvidíte, ako 3D UV lak a farebné fólie vyzerajú v reáli.
💡 Zušľachtenie od kuchyne
Pokiaľ Váš projekt zahŕňa použitie zušľachtenia, tlačový súbor by mal mať vyhradenú stránku, z ktorej sa dá vyčítať, ako sa má zušľachtenie použiť.
Príklad: selektívny UV lak na vonkajších stranách obálky katalógu
Správne pripravený PDF pre tlač by v tomto prípade mal mať 3 stránky:
✦ dva budú vyhradené pre obálku: vonkajšie predné a zadné
✦ tretia stránka bude označením miesta v projekte, kde sa má lak objaviť
Maska pre selektívny UV lak by mala byť pripravená vo vektorovej podobe a vyplnená 100% čiernou farbou bez akýchkoľvek prímesí (C0 | M0 | Y0 | K100).
Pozrite sa tiež do nášho sprievodcu Katalog.fin, z ktorého sa dozviete, ako profesionálne pripraviť projekt katalógu. Tipy v tomto e- booku sa Vám budú hodiť aj pri tvorbe iných tlačových projektov. ↓