Dobrý produkt by sa mal obrániť sám. Pokiaľ jeho efektivita uspokojí spotrebiteľa, nie je potrebné investovať do atraktívneho balenia alebo príliš rozsiahlej marketingovej kampane. Je táto úvaha správna, alebo sa oplatí hľadať iné spôsoby, ako znížiť firemné výdavky?
Úspora je pojem, ktorý sa v posledných rokoch stal bežným vďaka dynamickému rastu cien. Jednotlivci sa snažia znižovať náklady každodenného života, zatiaľ čo malé aj veľké firmy hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady na výrobu a distribúciu produktov. Potreba škrtov v rozpočte je v mnohých prípadoch plne opodstatnená, ale tomu, na čom chceme pri podnikaní ušetriť, by mala predchádzať reflexia, aby sme v dôsledku zlých rozhodnutí neznižovali predajné výsledky.
Lacnejšie nemusí vždy znamenať horšie
Na rozdiel od bežných asociácií nemusí znižovanie prevádzkových nákladov alebo optimalizácia výrobných, marketingových a distribučných procesov znamenať pokles kvality. Ak vás kríza alebo otrasy na trhu donútia voliť nové stratégie, mali by ste si celú situáciu preanalyzovať a zamyslieť sa nad tým, ako pracovať lacnejšie a pritom zachovať súčasnú alebo ešte lepšiu kvalitu ponúkaných produktov.
Pokiaľ začínajú tržby pravidelne klesať, často sa rozhodujeme pre zníženie výdavkov alebo zjednodušenie grafiky obalov. S výrazným znížením starostlivosti o vonkajšiu prezentáciu produktu a jeho ochranu pri preprave je však potrebné počítať s vysokou pravdepodobnosťou straty dôvery zákazníkov, a to aj tých dlhoročných, teda tých, zvyknutých na produkty a služby na určitej úrovni. Tento prístup k úsporám so sebou nesie skutočne vysoké riziko zníženia príjmov, ktoré sa v dlhodobom horizonte môže premeniť na vážne finančné problémy.
Obaly nielen chránia to, čo je vo vnútri, ale tiež – a možno dokonca predovšetkým – sú priestorom na vytváranie imidžu značky, neoddeliteľnou súčasťou marketingovej stratégie a nástrojom, ktorý vám umožní presadiť sa na trhu. Aj keď by táto znalosť mala byť dnes už bežná, hodnota škatuliek je stále podceňovaná, popieraná alebo zanedbávaná. Vzdanie sa tak dôležitého prvku marketingovej stratégie je pritom často príslovečnou strelou do nohy.
Pomer medzi cenou a kvalitou
Je vzácnosťou, aby jedna firma bola zodpovedná za každú fázu výroby produktu. Zatiaľ čo výrobca vyberá suroviny potrebné pre celý proces a tiež kontroluje správne fungovanie komponentov, mnoho materiálov je získavaných od externých dodávateľov. Preto, keď je potrebné znížiť náklady na výrobu produktov, často začíname hľadaním firiem, ktoré ponúkajú rovnaké služby ako naši existujúci partneri, ale za nižšiu cenu.
Aj keď je to pochopiteľné opatrenie, existuje niekoľko faktorov, ktoré treba pri jeho prijímaní zvážiť. Pripomeňme, že prekvapivo lacné ponuky môžu vyplývať z nedostatku stálych alebo spokojných s kvalitou prevedenia objednávky zákazníkov. Vyššie spomínaná kvalita je však v kontexte obalov produktov kľúčová, pretože jej zanedbanie môže prispievať k generovaniu nových nákladov.
Čo keď krabičky objednané „lacno“ nesplnia svoje základné funkcie: ich pevnosť nebude dostatočná na riadnu ochranu produktu počas prepravy, rýchlo sa zdeformujú, roztrhnú alebo rozpadnú a používanie obalu bude kvôli nepresnostiam v mechanizme otvárania a zatvárania frustrujúce? Takéto negatívne skúsenosti spotrebiteľov sa zmenia na časté reklamácie a neochotu zákazníkov k opätovnému nákupu, čo povedie k stále horším predajným výsledkom. Namiesto toho, aby ste sa vzdali osvedčeného poskytovateľa služieb, oplatí sa napríklad optimalizovať množstvo objednávaných obalov – dôkladná analýza aktuálnych potrieb výroby vám umožní zadávať objednávky, ktoré odrážajú skutočný dopyt po vybranom produkte medzi spotrebiteľmi.
Balenie je pákou obchodu
Správne naplánovaná investícia môže pozitívne prispieť k dlhodobým úsporám. Pokiaľ povrch krabičiek pojmeme ako doplnkovú reklamnú plochu, môže svojim zaujímavým grafickým spracovaním zaujať mnoho zákazníkov a následne zvýšiť predajné výsledky. Navyše je to skvelý spôsob, ako znížiť ďalšie výdavky spojené s reklamou, napríklad tým, že upustíte od tlače letákov alebo brožúr, pretože na obal je možné umiestniť vybraný, propagačný a informačný obsah.
Dôležitý je aj tvar a kapacita obalu. Pokiaľ predávame viacdielny produkt, optimálnym riešením, ktoré znižuje náklady, bude objednať krabice, do ktorých sa ľahko zmestí každý prvok, namiesto objednania niekoľkých menších krabíc (ak si špecifickosť samotného produktu nevyžaduje samostatné balenie). Funguje to aj obrátene – malý výrobok by mal byť umiestnený v malom balení, aby nebolo potrebné plniť príliš veľkú škatuľu ďalšími vložkami alebo ochrannými materiálmi, ktoré majú aj svoju cenu. Veľa druhov obalov, ktoré spĺňajú rôzne potreby, poskytuje drukomat.pl, online tlačiareň, ktorá Vám umožní plne personalizovať Vašu objednávku. Vybrané prvky potlače na obale je tiež možné zušľachtiť, teda ozdobiť grafiku špeciálnym lakom s trojrozmerným efektom alebo metalickými fóliami, čím je zaistená väčšia estetika projektu. Dokonca aj minimalistický dizajn, založený iba na logu či reklamnom slogane, sa môže stať jedinečným vďaka rafinovanosti a práca grafika v takom prípade nebude prehnane zložitá, takže jej náklady nezaťažia firemný rozpočet.
Obaly lacnejšie a stále perfektné
Existuje niekoľko ďalších osvedčených postupov, ktoré môžu výrazne znížiť náklady na výrobu obalov bez toho, aby sa znížila ich funkčnosť a kvalita. Pri plánovaní a realizácii optimalizačnej stratégie nemožno zabudnúť na logistické aspekty. Pri zvažovaní samotnej obstarávacej ceny suroviny sa často zabúda na kalkuláciu nákladov na jej dodanie, ktoré však výrazne ovplyvňujú rozpočet.
Najlepšou voľbou bude spolupráca s dôveryhodnými dodávateľmi a priebežná kontrola všetkých častí dodávateľského reťazca, čo v praxi spočíva vo výbere renomovaných obchodných partnerov. Každá zákazka so sebou nesie riziko nečakaných problémov v rôznych fázach – výroby, skladovania, dodávky. Pokiaľ také situácie nastanú, partnerstvo s profesionálnymi firmami určite uľahčí a zlepší ich riešenie.
Úspory možno tiež dosiahnuť elimináciou neštandardných surovín a optimalizáciou baliacich matríc s cieľom ich zjednotenia. Takéto akcie by mali byť vykonané po dôkladnej analýze, či po zjednodušení tvaru alebo materiálu krabičky, ktorá doteraz odlišovala náš produkt na trhu, bude ona stále schopná pritiahnuť pozornosť spotrebiteľa. Neobvyklé riešenia zahŕňajú procesy, ktoré môžu ovplyvniť konečnú cenu produktu: výrobcovia musia stroje dovybaviť neštandardnými matricami, vykonať príslušné testy a neobvyklé materiály tiež ovplyvňujú dodaciu lehotu.
Obaly a úspora. Čo nerobiť?
Mnoho akcií zameraných na zníženie výrobných nákladov sa uskutočňuje s dobrými úmyslami, ale nepredchádza im dostatočne dôkladná analýza. Nezohľadnenie dlhodobých dôsledkov niektorých nápadov môže časom viesť k projektom, ktoré mali pôvodne mať opačný efekt. Čo by sa teda v súvislosti so znižovaním nákladov na výrobu obalov nemalo robiť?
Vzdať sa upresňovania možno považovať za jednu zo základných chýb. Estetické ozdoby na škatuliach nielen zatraktívnia produkt a odlišujú ho od konkurenčných značiek, ale tiež poskytujú dodatočnú ochranu. Zušľachtenie znižujú riziko poškriabania a oderu a zároveň zvyšujú odolnosť krabičiek voči rôznym mechanickým faktorom.
Negatívne dopady nepochybne prinesú aj experimenty s použitými lepidlami a extrémne zníženie hmotnosti krabice. Neodôvodnené zmeny existujúceho spojiva alebo výrobného materiálu na lacnejšie náhradky povedú k zníženiu kvality, pretože krabice sa môžu začať rozpadať.
Obaly a úspory. Čo je vhodné?
Úspory by mali byť procesom vykonávaným podľa konkrétneho plánu. Ani náhla potreba znížiť výrobné náklady neospravedlňuje unáhlené konanie. V profesionálnom riadení firmy nie je priestor na impulívnosť, pretože tá môže viesť k silne pociťovaným, negatívnym dôsledkom.
Pokiaľ sa stratégia znižovania nákladov týka škatuliek, stojí za to zabezpečiť, aby sa škrty netýkali prvkov, ktoré ovplyvňujú celkové vnímanie produktu spotrebiteľom. Nedá sa zabudnúť ani na efektivitu obalovej reklamy, v ktorej sa obal stáva nezávislým komunikačným a reklamným kanálom, ktorý vždy osloví zákazníkov.
Všetky závery plynúce z obsahu tohto článku možno zhrnúť do jednej vety: nešetríme príliš na tom, čo rozhodne prispeje k nášmu úspechu. A obal nám k jeho dosiahnutiu nepochybne môže pomôcť.
Pozrite si naše obaly: