Vďaka haptike získavajú tlačené reklamné materiály výhodu, ktorú digitálne médiá nemajú. Keď sa v interakcii objaví ďalší zmysel – dotyk – správa sa lepšie zapamätá a zvyšuje šance na pozitívne rozhodnutie o kúpe. Ako využiť dotykové inžinierstvo vo vašich marketingových dielach?
Haptika, čiže inžinierstvo dotyku
Haptika alebo inžinierstvo dotyku je oblasť, ktorá sa zameriava na vzťah človeka a hmoty, v ktorej sa dotyk objavuje. Prostredníctvom tohto zmyslu sa učíme nové veci, zapamätávame si ich a chápeme ich. Úlohou haptiky je prekladať mechanické javy do kontextu zrozumiteľného nášmu mozgu, čo nám umožňuje spracovávať a využívať informácie získané dotykom.
Dotyk – neverbálna forma komunikácie
Haptické (hmatové) vnemy dopĺňajú tradičnú komunikáciu, vnímanú zrakom (obraz, text) a sluchom (zvuky, reč). Čím viac zmyslov zapojíme do interakcie medzi značkou a príjemcom, tým väčšia je šanca, že dosiahneme komunikačný úspech.
Zaujímavosť: Farba je zatiaľ najsilnejším faktorom pri rozhodovaní o kúpe. Druhé v poradí sú hmatové vnemy, ktoré zvyšujú ochotu nakupovať až o 25%.
Haptika podporuje nákupné rozhodnutia
Dotyk ovplyvňuje nielen nákupné rozhodnutia, ale vyvoláva množstvo asociácií so značkou alebo produktom, ktoré boli vytvorené v minulosti. Dokážeme si vybaviť dojmy, ktoré sa objavili pod vplyvom fyzického kontaktu s obalom alebo zušľachtenou vizitkou. Tieto dojmy zase formujú imidž značky v mysli, umiestňujú ju ako luxusnú, elitnú, originálnu alebo zameranú na detail.
Príkladom značky, ktorá vo svojich marketingových aktivitách oceňuje najmä haptiku, je Apple. Zapojenie hmatu do používateľského zážitku je také pokročilé, že záleží aj na rýchlosti uvoľnenia veka škatule iPhone, aby sa vyvolalo napäté očakávanie produktu.
Gramáž, textúra, vydutia
Textúra a vizuálne kvality ovplyvňujú nákupné rozhodnutia a senzorické vlastnosti ich podporujú. Jedinečné tvary zvyšujú pozornosť a podporujú interakciu – či už pri čítaní letáku alebo skúšaní produktu. Tento princíp veľmi dobre chápu prémiové značky, ktorých potlače zvyčajne predpokladajú použitie papierov s vyššou gramážou a prepracovaním, zdôrazňujúcim najdôležitejšie prvky správy.
Haptika v tlači umožňuje povýšiť plochý a dvojrozmerný tradičný atrament na trojrozmerný na základe reliéfov a razenia. Tento druh zmyslového vylepšenia tlače možno dosiahnuť použitím vylepšenia, z ktorých najpopulárnejšie sú:
- Fólia (lesklá, matná alebo jemná na dotyk, pripomínajúca šupku broskyne), ktorá celá pokrýva potlačený list papiera
- 3D fólia (v Justprint si môžete vybrať zo zlatej, striebornej, medenej, červenej, ružovo-zlatej a holografickej)
- UV lak, ktorý odhaľuje vybrané prvky v dizajne pre potlač
- UV 3D lak, ktorý vytvára reliéf na povrchu potlače
Objavte naše produkty v kategórii Prémiové výtlačky
Haptika vytvára silnejšie, hlbšie a zmysluplnejšie zapojenie do tlačenej položky, pretože rozširuje komunikáciu do fyzického rozmeru. Vplyv fyzických haptických zážitkov je oveľa väčší ako tradičné ploché 2D zážitky a rezonuje hlbšie vo vedomí. Prst prechádzajúci po vylepšeniach generuje viac neurologickej aktivity ako vnímanie samotným zrakom.
Haptika zvyšuje hodnotu produktov
Haptické zážitky môžu formovať vnímanú hodnotu produktov. Kontakt s prepracovanou potlačou je interaktívnejší a je prísľubom zmyslových dojmov, ktoré poskytne kontakt s produktom. Haptika robí moment kontaktu so značkou hmatateľnejším, čo ho robí hodnotnejším a reálnejším ako kontakt vo virtuálnom prostredí.
Značka v digitálnej dimenzii existuje ako abstraktný výtvor, značka vo fyzickej sfére sa zhmotňuje, teda „viac existuje“.
Správy komunikované pomocou tlače vytvárajú asociácie, ktoré zostávajú v pamäti dlhšie a pozitívne ovplyvňujú hodnotenie hodnoty značky. A čím vyššie hodnotenie, tým väčšia šanca, že spotrebiteľ po produkte siahne. Preto sa čoraz viac spoločností vyrábajúcich spotrebný tovar snaží pomocou prepracovanosti, neobvyklých tvarov a formátov obalov dodať svojim značkám individuálnu identitu a odlíšiť ich v regáloch s produktmi rovnakej kategórie.