Veľkoformátová reklama je jedným z najefektívnejších reklamných nosičov – avšak za predpokladu, že je správne navrhnutá a realizovaná. Aké sú tajomstvá efektívnej vonkajšej reklamy?
Stanovte si cieľ veľkoformátovej reklamy
Pilierom každej úspešnej outdoorovej kampane je dobre premyslená stratégia a dokonale prispôsobené nástroje. Veľkoformátová reklama musí byť dobre naplánovaná a šitá na mieru potrebám odberateľov a danej značky. Premyslite si, či chcete imidžovú alebo predajnú kampaň. Stanovte si, aký cieľ chcete dosiahnuť, čo a koho chcete osloviť. Toto musí byť absolútny základ, ku ktorému budete postupne prispôsobovať obsah a vzhľad svojich bannerov.
Kto je príjemcom reklamných bannerov?
Keď už viete, čo chcete sprostredkovať, premýšľajte o tom, ako to prispôsobiť očakávaniam príjemcov. Premýšľajte o tom, komu smerujete svoje posolstvo. Veľkoformátová reklama – áno – smeruje k veľkej a veľmi rozmanitej skupine príjemcov, efektívny banner by však mal z davu vybrať cieľovú skupinu, a práve ju zaujať. Ak budete chcieť osloviť všetkých, pravdepodobne neoslovíte nikoho.
Na koho zacieliť veľkoformátovú reklamu?
Najjednoduchší spôsob, ako vybrať príjemcov, je predstaviť si konkrétnu osobu – „modelového“ zákazníka. Čo najpresnejšie popíšte potenciálneho príjemcu – jeho vzhľad, osobnosť, ciele a potreby. Čo má rád, ako vyzerá jeho deň, čo chce a čo očakáva? Ak je táto osoba takmer hmatateľná, porozmýšľajte o tom, ako by ste oslovili túto osobu pri stretnutí naživo. Zamyslite sa nad tým, aké slová, argumenty a obrázky by ju mohli presvedčiť, aby využila Vašu ponuku. Potom si predstavte situáciu, keď príjemca nájde Vašu vonkajšiu reklamu – čo vtedy robí, o čom môže premýšľať a čo by ho mohlo zaujímať?
Outdoorová reklama – menej je viac
No dobre, už máte cieľ kampane, skupinu príjemcov a nápady pre svoj banner. Čo teraz? Teraz je čas zamestnať grafika, ktorý premení Vaše nápady na veľkoformátovú reklamu. Ak máte vypracovanú knihu firemnej vizuálnej identity, pamätajte, že všetky materiály, vrátane billboardov musia byť s ňou zhodné. Dôsledne používajte stanovené farby, rozloženie a logo. A ako navrhnúť efektívny reklamný banner? Pamätajte, že na banneri treba zachovávať umiernenosť – nepreplňujte ho obsahom, dbajte o to, aby bol transparentný a čitateľný. Príjemca mu bude venovať len chvíľu – nepremárnite ju.
Namiesto opisovania ukážte
Vo veľkoformátovej reklame je obraz dôležitejší ako slovo. Nepoužívajte veľa textu, pretože ho nikto nestihne (a nebude ochotný) prečítať. Adekvátny slogan a obraz musia povedať všetko hneď na prvý pohľad. Nenúťte príjemcov premýšľať, čo mal autor na mysli (iba ak je to „teaser“). Pamätajte, že Váš slogan by mal byť krátky a stručný. Dlhšie formy nechajte na letáky a reklamné katalógy. Pritiahnite pozornosť, upozornite, prilákajte a zaujmite príjemcu, ale nie za každú cenu. Lacné triky môžu priniesť viac strát ako ziskov. Je lepšie investovať do dlhodobých odkazov, ako sa sústrediť na krátke výstrelky (napr. urážlivé, agresívne slogany).
Na čom tlačiť veľkoformátovú reklamu?
Závisí to od toho, aký efekt chcete dosiahnuť, a aký rozpočet a reklamný nosič máte. Klasický reklamný banner spolu s očkami a zváraním – s rozmerom asi 3 x 1 m dostanete za približne 21 EUR bez DPH. Ak Váš nosič umožňuje zobrazenie obidvoch strán bannera, oplatí sa trochu doplatiť a vybrať obojstranný banner. Ak chcete, aby Váš odkaz upútaval živými farbami vo dne aj v noci – dobrou voľbou bude reflexný banner. Ak má byť Vaša veľkoformátová reklama umiestnená na lešení alebo na budove – najlepším materiálom bude bannerová sieťovina, ktorá prepúšťa svetlo a vzduch (nazývaná sieťovinou mesh).