Plagáty by mali mať charakter – prinajmenšom reklamný. Pri objednávaní reklamných plagátov je dobré spoznať najdôležitejšie možnosti a parametre tlače. Nižšie nájdete malého sprievodcu o druhoch reklamných plagátov.
Druhy plagátov
Už máte projekt a chcete vytlačiť svoje reklamné plagáty? Možno si myslíte, že všetky dôležité rozhodnutia už máte za sebou, avšak veľmi sa mýlite. Kde, a na čom vytlačíte svoje postery, má obrovský význam, zdanie však klame – výber vôbec nie je taký jednoduchý. Pozrite sa na to, čo sa Vás v tlačiarni pravdepodobne opýtajú – a spoznajte najdôležitejšie parametre tlače reklamných plagátov.
Formát reklamného plagátu
Ak sa rozhodnete pre tlač reklamného plagátu, premyslite si, či chcete plagát veľkoformátový alebo štandardný. Je to dôležité pri nastavovaní kvality a rozlíšenia grafiky, ako aj pri výbere správnej tlačiarne. Je potrebné pripomenúť, že nie každá tlačiareň má stroje, ktoré umožňujú tlač malých aj veľkoformátových plagátov. Preto je potrebné objednať si tlač zavčasu na takom mieste, kde môžete dostať všetky požadované formáty. Prečo? Pretože ušetríte nielen čas, ale budete si istí aj farebnou konzistenciou všetkých výtlačkov.
Plagáty sa najčastejšie tlačia vo formáte A2 alebo B1, ale môžete sa stretnúť aj s úzkym formátom šerpy alebo plagátmi A0, B0 a XXL. Ak sa Vaše reklamné plagáty nezmestia do typických rámcov, môžete si objednať aj vlastný rozmer posteru (až do158 x 500 cm).
Aký podklad vybrať na reklamný plagát?
Existuje veľmi veľa druhov podkladov na tlač plagátov – líšia sa tak gramážou (najčastejšie od 90 do 350 g), ako aj materiálom (napr. podklad ofsetový, kriedový, saténový alebo blueback).
Ak chcete vytlačiť veľký náklad za nízku cenu (ale vo veľmi základnej kvalite), je najlepšie zvoliť tlač plagátov na ofsetovom papieri 90 g. Takéto plagáty sú vhodné v prípade sezónnych a veľkoobjemových reklamných a propagačných kampaní.
V prípade dekoratívnych plagátov bude určite vhodnejší kriedový podklad – tu si môžete vybrať matnú alebo lesklú verziu. Kriedový podklad je natieraný podklad, ktorý sa vyznačuje zníženou absorpciou vody. Výsledkom je skvelý tlačový efekt a silné, intenzívne farby. Plagáty vytlačené na saténovom podklade tiež vyzerajú veľmi efektne – tu však musíte počítať s vyššou cenou nákladu.
Na vonkajšie plagáty je vhodný podklad Blueback. Plagáty na papieri Blueback, čiže na billboardovom, majú modrú spodnú vrstvu, ktorá znižuje riziko presvitania predchádzajúcich vrstiev. Vďaka tomu sú veľmi trvácne a odolné voči nepriaznivým poveternostným podmienkam. Pamätajte však, že vonkajšie plagáty by mali byť vykonané technológiou solventnej tlače, pretože až potom si môžete byť istí, že intenzívne farby vydržia všetky poveternostné podmienky.
Povrchová úprava a lištovanie plagátov
Plagáty s vyššou gramážou (napr. 170 g) je možné zušľachťovať – fóliou a parciálnym UV lakom. Konečná vrstva nielen zvyšuje estetickú hodnotu, ale tiež poskytuje dodatočnú ochranu pred poškodením. Ak máte dostatočný rozpočet, určite sa oplatí takýmto spôsobom vylepšiť reklamné plagáty.
Ak nechcete, aby boli Vaše plagáty nepoddajné a odolné na ohýbanie – možno sa Vám zapáči možnosť lištovania plagátov. Čo je to? Je to tenká lišta umiestnená na hornom okraji, plagát nielen spevňuje, ale umožní Vám ho aj jednoducho zavesiť.
Reklamné plagáty sú jedným z najefektívnejších reklamných nosičov. Správna kombinácia dizajnu a kvality tlače spôsobí, že okolo Vašej reklamy nikto neprejde ľahostajne. Je teda čas vytlačiť niečo kreatívne!