Ako používať externé reklamné nosiče bez toho, aby sme príliš nepritlačili verejný priestor? Existuje niekoľko spôsobov, ako sa to dá urobiť dobre.
Billboard ako časť zelených pľúc mesta
Kompromis medzi efektívnym využitím veľkoformátovej reklamy a nenarušením estetiky mestského priestoru je možný. V posledných rokoch sledujeme množstvo zaujímavých projektov, ktoré veľké formáty využívajú okrem iného na oznamovanie dôležitých spoločenských tém.
Nižšie: spoločný projekt Coca-Coly a WWF – zelený billboard, ktorý pohlcuje škodliviny zo vzduchu, ktorý vdychuje celé mesto.
Podobný “živý” billboard bol použitý aj v kampani mobilnej siete O2. Súčasťou kampane propagujúcej trvalo udržateľný rozvoj boli aj plne recyklovateľné plagáty formátu A6.
Citylight dobre integrovaný do mestskej štruktúry
V mestskom priestore sú miesta, kde môže vonkajšia reklama ladiť s prostredím. Citylighty – zvyčajne sú umiestnené na zastávkach MHD alebo v blízkosti obľúbených komunikačných ťahov, budú pôsobiť úplne iným dojmom ako banner zavesený na fasáde historickej budovy z kameňa.
Reklamné plagáty, osadené v bočných stenách autobusových či električkových zastávok, nielenže nenarúšajú estetiku mestského priestoru, ale často pridávajú hodnotu miestu, v ktorom sú umiestnené:
• priťahujú pozornosť ľudí na zastávkach, spríjemňujú čakanie na dopravný prostriedok,
• podporujú aktivitu, ak scenár reklamy zahŕňa interakciu s príjemcami,
• plnia vzdelávaciu úlohu (čo zobrazuje nižšie uvedený príklad).
Kampaň Science World Canada využíva formát citylight na propagáciu vedeckých zaujímavostí kreatívnym a hravým spôsobom. Pri diele vpravo bola namiesto plagátu použitá samolepiaca fólia.
Hlas sociálnych kampaní
Nosiče vonkajšej reklamy môžu byť umiestnené a prijaté aj na tých najnevhodnejších verejných miestach za predpokladu, že posolstvo, ktoré nesú, jednoducho za to stojí. Príkladom takéhoto kompromisu sú sociálne kampane, ktoré vo svojich komunikačných aktivitách ochotne využívajú silu veľkého formátu, pričom často ako hlavné komunikačné médium volia billboardy alebo plagáty.
Nižšie: regionálna kampaň proti násiliu na ženách (USA).
Bannerová reklama použitá v kampani na Twitteri nabádajúcej k noseniu masiek počas pandémie COVID19.
Prvky vonkajšej reklamy dokonale dopĺňajú digitálne kampane, čoho príkladom sú projekty obsahujúce QR kódy, ktorých cieľom je podnietiť skúmanie témy objavujúcej sa v tlačených komunikačných materiáloch.
Viac informácií na túto tému nájdete tu ↓
Plagáty v službe kultúry
Plagát je jednou z najpopulárnejších foriem vonkajšej reklamy. Dôvodom môže byť fakt, že si ho často vyberajú kultúrne centrá a ľudia zastupujúci umelecký svet na propagáciu svojich aktivít. Umeleckým dielom môžu byť aj samotné tlačené materiály propagujúce kultúrne podujatia, ktoré sú rozmiestňované v mestskom priestore. Na tvorbe grafických návrhov sa často podieľajú renomovaní umelci a plagáty – po odstránení z reklamných stĺpov – často končia v súkromných a verejných zbierkach.
Na ľavej strane: projekt propagujúci umelecké podujatie. Streetartové posolstvo bolo navyše umocnené použitím drevovláknitej dosky, na ktorú bol nalepený plagát.
Na pravej strane: Plagát navrhnutý pri príležitosti Medzinárodného dňa múzeí. Autor projektu: Aysel Jabbar.
Všetky typy vonkajšej reklamy zobrazené v príkladoch si môžete vytlačiť v Justprint Ak Vás tento článok zaujal, môžete sa pozrieť aj sem ↓