Billboardy – pre niektorých potrebné zlo a pochybná ozdoba miest, pre iných forma umenia a dokonalý nástroj pre marketingovú komunikáciu. Aj keď vzbudzujú veľa kontroverzií, môžeme ich prestať úplne používať a celkovo preniesť propagačné činnosti na nehmotný a nepolapiteľný digitálny produkt? A nebolo by také konanie spojené s nenapraviteľným poškodením tak inzerentov, ako aj príjemcov?
Koniec vonkajšej reklamy?
V decembri 2019 kampaň „White Christmas” kanadskej kreatívnej agentúry WUNDER opäť oživila diskusiu o billboardoch vo verejnom priestore. V mestách sa objavili biele obdĺžniky, ktoré nahrádzali farebné plagáty, reklamy na autobusoch a zastávkach. Biele billboardy vyvolali veľa vzrušenia a agentúra, ktorá investovala 10 000 dolárov, získala nielen slávu, ale – čo je dôležitejšie – vyvolala diskusiu o vonkajších aktivitách.
Sme naozaj tak unavení z reklám, ktoré nás bombardujú zo všetkých strán, najmä v predvianočnom období? A bol by náš život naozaj lepší, keby billboardy úplne zmizli z verejných priestorov?
Nápad sa bráni sám
Odpoveď na vyššie uvedenú otázku znie: nevyhnutne. Dobre navrhnutý billboard stále dokáže vyvolávať emócie a mať pozitívny vplyv na príjemcu. Prekvapivý výtvor, hra farieb, 3D prvky – veľkoformátová reklama môže stále vzbudiť obdiv a podľa princípu „sky is the limit” ju môže obmedziť iba predstavivosť tvorcu. BBC predviedla ukážku takéhoto umenia pri príležitosti premiéry seriálu Dracula. Originálny nápad a použitie súmraku ako spúšťača na aktiváciu obrazu skrytého na billboarde viedli k prekvapujúcemu efektu, ktorý ťažko dokázali prekonať aj tí najtvrdší protivníci tejto formy reklamy.
Billboard ako živý
Ďalším príkladom kreatívneho prístupu k billboardom je myšlienka Leo Burnetta pre McDonalds, ktorá hľadal myšlienku na prelomenie imidžu reťazca ponúkajúceho rýchle občerstvenie a chcel propagovať ponuku šalátov. Úloha bola splnená doslova! Spoločnosť McDonalds sa rozhodla vytvoriť „živý billboard”, na ktorom sa objavil nápis Fresh Salads a logo McDonalds. Neznie to príliš veľkolepo? Pokiaľ by to bola skutočne obyčajná tlač, výtvor by pravdepodobne nevzbudil veľký záujem. Tento reťazec sa však rozhodol pre neštandardné riešenie – nápis bol vyrobený zo sadeníc šalátu, ktorý každým dňom rastli a stále viac exponovali slogan propagujúci čerstvé menu v McDonald’s. Prekvapivý spôsob reklamy bol hit a asociácie vyvolané pohľadom na billboard – „priateľsky, ekologicky a zdravo” – presne zasiahli predpoklady tohto projektu.
Kto vypil moju Coca-Colu?
Prázdna fľaša, keď si najviac smädný? Rebrík vyvoláva podozrenie, že nás niekto predbehol. Tento skvelý výtvor, ktorú vytvorila kanadská agentúra, okrem skutočnosti, že kypí vynaliezavosťou ako pretrepaná fľaška Coca-Coly, má tiež cenný aspekt gamifikácie – pri pohľade na billboard sa najskôr pýtame, či tu zostal rebrík úmyselne, aby sme sa po ňom vo svojej fantázii za chvíľu vyšplhali po odmenu, ktorou je slamka. 😊
Nápad na billboard je polovicou úspechu
Okrem nápadu je dôležitá aj realizácia. Spoločnosti NIKE sa podarilo majstrovsky zvládnuť kombináciu týchto dvoch aspektov. Billboardy propagujúce nové modely obuvi sa objavujú v neobvyklých formátoch a miestach, ktoré dokonale zodpovedajú mestskej štruktúre. Nižšie je uvedená jedna z najzaujímavejších projektov tejto značky. Mimochodom, zaujímalo by ma, koľko vodičov pri pohľade na túto reklamu inštinktívne stlačilo brzdu. 😉
Týchto niekoľko príkladov už ukazuje, že billboardy môžu byť úspešne zaujímavým reklamným médiom a nekonvenčné výtvory prelomia túto často pochybnú slávu tejto podcenenej formy vonkajšej reklamy. Odporúčame vám experimentovať a hrať sa s návrhom – premyslený 3D billboard s prvkami gamifikácie môže byť fantastickým riešením, aby vynikol pred konkurenciou a zostal v mysliach kupujúcich dlhšie ako banner v digitálnej podobe.
Zmotivovali Vás? Navštívte Justprint a pozrite si našu ponuku digitálnych a ofsetových billboardov. A ak po prečítaní tohto článku máte na mysli niečo šialenejšie, opýtajte sa na neštandardné projekty našich konzultantov.
Zdroj grafických materiálov:
- wunder.ca
- wvs.topleftpixel.com
- lrps.pl
- reklamyswiata.wordpress.com