Aj keď sa hovorí, že kupujeme produkt a nie obal, svoje oči neoklameme! Presne to druhé menované má nespochybniteľnú silu pritiahnuť, vzbudiť záujem a zapáliť túžbu prvýkrát siahnuť po produkte, práve pre jeho zaujímavú vizuálnu vrstvu.
Čím netradičnejší prístup k téme obalu, tým väčšia šanca, že si zákazníci produktu všimnú a nakoniec ho hodia do košíka. Pokiaľ na to potrebujete dôkazy, nájdete ich nižšie, kde sú predstavené projekty a kampane, ktoré boli mimoriadne úspešné a premietli sa do zvýšenia objemu predaja.
2 rôzne produkty, jedna asociácia
Ako presvedčiť ľudí, aby si domov kúpili kávovar, keď si myslia, že čerstvá káva je len v kaviarni? Brazílska značka Cafe Pele, ktorá nadviazala spoluprácu s vydavateľom denníka, našla zlatú žilu a zaznamenala 400% nárast tržieb. V čom spočíval úspech tejto kampane?
Čerstvé noviny = čerstvá káva
Zabalenie kávy do denníka bolo dôkazom čerstvosti produktu. Keďže noviny boli dnešné, káva nemohla byť zabalená skôr ako pár hodín pred tým, než sa dostala na policu. Táto jednoduchá, ale dômyselná (tiež jej predchádzal prieskum trhu!) hra asociácií pomohla Cafe Pele zaznamenať obrovský skok v predaji kávy určenej na domácu spotrebu a predchádzajúce obavy spotrebiteľov nahradila nová nákupná tradícia založená na kombinovaných skúsenostiach (pitie kávy a čítanie ranných novín ako dve zložky denného rituálu).
Dôležité:
Balenie potravinárskych výrobkov priamo do novín je kvôli látkam prítomným v tlačiarenskej farbe (napr. ftalátov zvyšujúcich riziko vzniku hormonálne závislej rakoviny) zdraviu nebezpečné. Pokiaľ sa chcete príkladom Cafe Pele inšpirovať vo svojich vlastných marketingových aktivitách, pamätajte, že obal novín by mal byť doplnkovým obalom a ten správny – chrániaci produkt – by mal izolovať potravinársky produkt v ňom obsiahnutý proti prenikaniu zdraviu škodlivej chemikálie.
Multifunkčnosť v súboji o pozornosť
V marketingovom šerme sa počíta obratnosť a tá sa prejavuje o.i. sledovaním najnovších trendov a ich využitím pre vlastné účely. Táto vlastnosť nechýba značke Kellogg’s, známej širokou ponukou raňajkových cereálií. Police s týmto potravinárskym produktom nikdy nie sú prázdne a vyniknúť môže byť skutočnou výzvou. Namiesto toho, aby sa sústredili na klišovité akcie a experimentovali s farbami (tých je v regáloch s cereáliami dosť), urobili v Kellogg’s opak. V supermarketoch sa objavili čiernobiele krabice s omaľovánkami na vonkajšej strane balenia. Cieľ: odlíšiť sa od konkurencie, ktorá na farbách nešetrí, a tiež znovu využiť obal, ktorý dostal nové určenie v podobe omaľovánky. Navyše spolupráca Kellogg’s s Crayolou (firma známa o.i. výrobou pasteliek) a pozvanie najmladších spotrebiteľov do súťaže (namaľujte si obal, pošlite nám svoje dielo a vyhrajte darčekovú sadu od Crayoly) bola ďalším argumentom pre to siahnuť práve pre tieto cereálie.
Nezabudnuteľná skúsenosť
Je skvelé, keď obal zapadá do filozofie značky. Asi nebude žiadnym prekvapením, keď tu uvedieme ikonický dizajn krabice iPhonu, ktorý je v mnohých ohľadoch jedinečný. Po prvé: nesúťaží o pozornosť medzi produktmi ostatných výrobcov, pretože tam jednoducho nie je. Apple preto mohlo staviť na absolútny minimalizmus. Po druhé – na prvý pohľad jednoduchý dizajn je charakteristickým znakom tohto produktu (poznáte iný produkt bez akéhokoľvek vzoru, motívu alebo nápisu na obale? Aj keď by ostatní výrobcovia šli v stopách Applu, je jasné, kto bol prvý).
V marketingu veľmi dobre funguje zásada: je lepšie byť prvý ako lepší. Obalové inovácie spoločnosti Apple ukazujú, že môžete byť prví aj lepší (ich pozornosť venovaná detailom je nespochybniteľná).
Biele a na prvý pohľad nudné balenie iPhonu skrýva množstvo prekvapení. Pozrime sa bližšie na surovinu – pevný, lisovaný kartón smeruje percepciu na „prémiovú policu“, a navyše navodzuje pocit, že je produkt dobre chránený. Tento efekt umocňuje razba v tvare produktu na veku obalu. Nedostatok farieb a grafiky (okrem loga) na krabičke umožňuje maximálnu koncentráciu na produkt pri tzv. unboxingu, teda okamihu, kedy je produkt rozbaľovaný z obalu. Apple vo svojich krabičkách používa ešte jeden zaujímavý trik, ktorý možno prekvapí – obe časti sú zložené tak, aby zámerne zdržali moment otvorenia, a 3 sekundy, počas ktorých sa vákuum odtesní a ukáže sa iPhone, je špeciálne navrhnuté opatrenie na vyvolanie prvku vzrušenia a plného emócií očakávania. Ak ste niekedy vybaľovali iPhone, spomeňte si, či vám tesne pred otvorením veka hrali v hlave malé bubienky? 🙂
Ako vidno, netradičný prístup k dizajnu obalov môže viesť k predajnému úspechu. Pamätajte na tento dôležitý prvok pri plánovaní vlastných marketingových aktivít, a keď budete mať dôkladne premyslený projekt, môžete výrobu nechať na nás. Ponuku obalov si môžete pozrieť tu >> obaly a krabice v Justprint.