Trh e-commerce neustále rastie, čoraz viac nakupujeme prostredníctvom internetu a offline ťažisko sa presúva do obchodov, ktoré môžeme navštíviť iba virtuálne. Prečo o tom znova píšeme a aký to má vzťah k tlači? Ako online tlačiareň vieme o spájaní offline a online pomerne veľa, a okrem toho tisíce výtlačkov, ktoré sme vytvorili pre rôzne online obchody potvrdzujú našu vieru v to, že obidva svety sa dajú navzájom spojiť do synergického vzťahu, aby sme mohli ešte lepšie osloviť našich zákazníkov.
Online nahradzuje offline
Túto tému sme dosť podrobne opísali v tomto článku (pozri https://justprint.sk/blog/2021/01/vyniknite-uloha-obalov-v-e-commerce/). Pred necelým rokom, v skúmanej skupine používateľov internetu vo veku 16-64 rokov až 81 % ľudí hľadalo na webe produkty za účelom ich kúpy, a 74 % z nich si kúpilo aspoň jednu položku v určitom internetovom obchode. Tento rok sa štatistiky pravdepodobne naklonia ešte viac v prospech elektronického obchodu. Ak vezmeme do úvahy, že na Slovensku máme už asi 20 tis. internetových obchodov, výsledné čísla budú pre firmy pôsobiace v tomto modeli predaja čoraz uspokojivejšie.
Zmena nákupných zvykov
Nakupujeme inak ako niekoľko rokov predtým, keď bolo ťažké si predstaviť, že si objednáme väčšinu tovaru bez toho, aby sme ho najskôr videli naživo, vyskúšali alebo sa ho dotkli. Nové technológie, možnosti, ktoré ponúka digitalizácia, a potreba zo strany firiem, aby sa prispôsobili “novej realite” (vrátane predpisov zakazujúcich podnikanie v kamenných predajniach) – to sú len tri z mnohých aspektov, vďaka ktorým počet online transakcií postupne rastie. Zaujímavé je, že kupujúcimi sú čoraz častejšie aj ľudia, ktorí doposiaľ nepoužívali internet tak často.
Výskumy ukazujú (…), že online spotreba je oveľa racionálnejšia, umožňuje nám dlhšie popremýšľať o kúpe, ktorej predchádza hľadanie informácií o danom výrobku alebo službe. Spotrebiteľský výskum Accenture COVID-19 Consumer Research uskutočnený 2. – 6. apríla 2020 zaznamenal tri dlhodobé trendy urýchlené pandémiou. Okrem podpory zdravého životného štýlu a ochoty nakupovať od miestnych dodávateľov dochádza aj k zvyšovaniu vedomej spotreby. Spotrebitelia častejšie venujú pozornosť tomu, čo kupujú, snažia sa menej plytvať potravinami, vedome si vyberajú drahšie výrobky a rozhodujú sa pre trvalo udržateľnejšie možnosti.
Ako s tým súvisí tlač?
Nakoľko trh s elektronickým obchodom dynamicky rastie, v súčasnosti prebieha boj o pozornosť a budovanie skúsenosti zákazníka, ktoré ovplyvnia výber a hodnotenie značky. Premyslená kampaň s využitím tlačených materiálov je zbraňou podnikateľa, ktorý chce byť úspešný v online predaji. Tlačené materiály pomáhajú budovať konkurenčnú výhodu a zabezpečujú, aby si zákazníci zapamätali nákupné zážitky oveľa dlhšie.
➜ Priblížime si to na príklade, v ktorom sa zameriame na celkom neobvyklé odvetvie v rámci e-commerce – obchod s bicyklami, ktorý tiež preniesol predaj na online kanál.
- Pohľadnica s poďakovaním a informáciou o tom, kto balil objednávku – vytlačené na hrubom kriedovom papieri alebo kartóne – pomôže vybudovať dôveru a vyvolať vrúcne emócie.
- Hárok s pokynmi, ako spojazdniť bicykel po doručení bude skvelým spôsobom, ako nadviazať bližší vzťah s kupujúcim a uľahčiť mu prvé skúsenosti s novým produktom. Je to tiež skvelá príležitosť na predstavenie profesionality predávajúceho.
- Leták s popisom skupiny výrobkov a dostupných značiek v obchode (mestské bicykle, športové bicykle, bicykle pre mládež, detské bicykle) je ďalšou príležitosťou na predstavenie širšej škály produktov, ktoré môžu byť pre zákazníka užitočné a stimulovať ho tak k ďalším nákupom (napríklad pre ostatných členov rodiny).
- Kupón s dátumom servisu bicykla a so zľavou na službu a s kontaktnými údajmi, na koho sa kupujúci môže obrátiť v prípade technických problémov – produkt vytvára príležitosť na predaj ďalších služieb, čo zvyšuje šancu na návrat zákazníka.
- Leták so špeciálnou ponukou, ktorá je dostupná v určitom množstve a na obmedzený čas, alebo na príslušenstvo či doplnkový tovar k objednanému produktu – bude fungovať v súlade s pravidlom reciprocity alebo bude prijatá ako odpoveď na potreby zákazníka, povzbudzujúc ho k ďalšej interakcii so značkou. Tento prístup sa určite oplatí!
Všetky prezentované produkty si môžete objednať tu. Vykonávame tiež neštandardné objednávky (kontaktujte nás tu alebo prostredníctvom čatu na webovej stránke Justprint).