Rozmýšľate, prečo sa niektoré reštaurácie stávajú kultovými, zatiaľ čo iné zostávajú v tieni? Aj keď máte výborného kuchára, obsluhu a menu, ale chýba Vám to „niečo“, možno nikdy nedosiahnete úspech. „To niečo“, marketéri často nazývajú jednoducho premyslenou vizuálnou identitou – zistite, čo to je a prečo môže byť užitočná?
Čo je vizuálna identita reštaurácie?
Vizuálna identita pre reštauráciu je tým, čím je tvár pre človeka. Práve ona je zodpovedná za prvý dojem, na ňu sa zameriavame pri posudzovaní danej osoby alebo značky. Práve CI (corporate identity) je základom pre vytváranie aktuálnych dojmov, ako aj budúcnosti značky. Je to jej osobnosť, vzhľad a podstata. Základom každej reštaurácie a kaviarne musí byť jednotná a dôkladnou stratégiou podložená vizuálna identita – bez ohľadu na jej veľkosť a rozpočet.
Vizuálna identita v gastronómii
Keď vidíte 2 žlté oblúky alebo morskú pannu v zelenom kruhu, viete už o akú reštauráciu sa jedná? Samozrejme McDonald’s a Starbucks, to nie je len samotné logo – vizuálna identita týchto spoločností však zohrala obrovskú úlohu pri budovaní rozpoznávania týchto miest. Vizuálna identita Vašej reštaurácie musí obsahovať také prvky, ako sú:
- vyhradené logo reštaurácie (spolu s povoleným a neoprávneným používaním)
- farby značky
- tvar a druh použitého písma
- dekorácie a interiérový dizajn
- zásady navrhovania reklamných materiálov.
Aby sa zjednotili pravidlá a konkrétne používanie prvkov vizuálnej identity, zvyčajne sú opísané v brand booku (zvanom aj Kniha CI). Je dobré ju mať, pretože bude referenčným bodom pre všetky reklamné a propagačné činnosti.
Odlíšte sa alebo skončite
Aby ste sa nestratili v mori podobných reštaurácií, popremýšľajte o tom, čo bude Vašim rozlišovacím znakom? Čerstvé lokálne produkty, polievka ako u mamy alebo každý deň nové menu? Vyberte si cestu a potom ju opíšte v premyslenej vizuálnej identite. Ak bude Vaša kaviareň kráľovnou sladkostí – stavte na odvážne, sladké farby, ak budú Vašou devízou prírodné produkty – vyberte tlač na ekologických materiáloch. A ak chcete vytvoriť domácu atmosféru – napíšte menu ručne, napríklad na list papiera zo starého zošita! Minimalistická sterilita alebo svojský prepych? Nech je atmosféra Vašej reštaurácie viditeľná – už na prvý pohľad.
Vizuálna identita – alebo máte túto moc!
Pri určovaní štýlu Vašej reštaurácie do veľkej miery určujete aj to, akých hostí osloví Vaša ponuka. Štýl reštaurácie, to je kombinácia servírovaných jedál, názvov, farieb a loga – skrátka toto je vizuálna identita umocnená unikátnou chuťou. Od premyslenej identity bude závisieť, či bude Vaša reštaurácia považovaná za módne miesto, alebo zostane skôr na periférii kulinárskej mapy regiónu. Ak chcete, aby sa Vaša reštaurácia stala nielen skvelým, ale aj rozpoznateľným a kultovým miestom – začnite od definovania svojho štýlu.
Predtým, ako si vytvoríte svoj štýl, popremýšľajte o tom:
- aká je Vaša cieľová skupina?
- aká je Vaša konkurencia?
- čím sa chcete odlíšiť?
- ako to chcete dosiahnuť?
- aké hodnoty sú základom Vašej reštaurácie?
- aký štýl komunikácie bude najlepší?
Premyslite si túto stratégiu a zapíšte si ju so všetkými podrobnosťami. Ak je to možné, skúste si presne predstaviť svoju reštauráciu a zákazníka. Ako vyzerá interiér, ako to tam vonia, o čom hovoria a ako reagujú zákazníci? Ako by mala vyzerať Vaša reštaurácia, čo by mala pripomínať a aké farby sa k nej hodia. Tieto voľné predstavy by sa mali stať základom vizuálnej identity Vašej reštaurácie. Prečo? Preto, aby ste videli, ako sa Vaše sny postupne zhmotňujú!
Jednotné reklamné materiály pre reštauráciu
Majitelia často podceňujú reklamné materiály pre gastronomické zariadenia. Avšak šťavnaté farby, sofistikované interiéry a menu plné chutných fotografií spôsobia, že Vašim zákazníkom až zaškŕka v žalúdku. Dávno je známe, že prostredníctvom obrazov a fotografií plných chutí môžete zvýšiť hosťom apetít, a odtiaľ je už veľmi krátka cesta k srdcu zákazníka.