Vizuálna identita je podstatou a tvárou značky. Určuje charakteristiku firmy a zároveň rozhoduje, ako bude vnímaná. Začnime však od základov – ako postupovať pri práci na systéme vizuálnej identity?
Potrebujete vizuálnu identitu?
Keď idete na obchodné stretnutie, starostlivo sa naň pripravujete meritórne aj vizuálne? Záleží vám na tom, aby ste urobili dobrý dojem? Ak vám nezáleží na tom, ako Vás ostatní vnímajú – už teraz môžete dokončiť čítanie. Ak však chcete vedome kreovať emócie a dojmy príjemcov – je čas dozvedieť sa o systéme vizuálnej identity.
Čo je to vizuálna firemná identita?
Vizuálna identita (známa z angličtiny tiež ako: CI, corporate identity alebo visual identity) je vedomé kreovanie imidžu a identity firmy. Zahŕňa predovšetkým grafický dizajn, ale aj spôsob komunikácie, hodnoty a štýl značky. Sú to jednoducho konzistentné pravidlá, ktoré umožňujú získať očakávaný imidž značky v očiach príjemcov – a tak sa odlíšiť od konkurencie.
Systém vizuálnej identity uľahčuje prezentáciu firmy navonok, ale tiež zjednodušuje vnútorné postupy. Vďaka nemu bude vytváranie firemných kalendárov, vizitiek alebo plagátov oveľa jednoduchšie a všetky vytvárané materiály budú jednotné a profesionálne.
Čo poskytuje systém vizuálnej identity?
Dôsledná realizácia brandingu sa premieta do profesionálneho imidžu. Práve od vizuálnej identity závisí, aké emócie a asociácie vzbudí daný brand. Práve ona je kľúčovým rozlišovacím prvkom, ktorý vytvára prevahu na trhu. Zásady IC sa najčastejšie zhromažďujú v brand booku (základný alebo rozšírený) – a na jeho základe sa vytvárajú rôzne materiály, ako aj tlačené reklamné materiály, ako sú napr. katalógy. Patria sem aj vizitky, firemný papier alebo foldre.
Proces budovania imidžu musí zahŕňať poznatky o histórii, cieľoch a charakteristike firmy. Len tieto rozsiahle poznatky možno preniesť do jazyka grafiky, farieb a tvarov. Zapísanie pravidiel do vizuálnej knihy uľahčuje firme zachovať si jednotný štýl, ktorý pretrvá personálne aj trhové zmeny. Keď je raz vyhotovená, potom veľa zjednodušuje a umožňuje zachovať jednotnosť materiálov, aj keď ju vykonávajú rôzni tvorcovia.
Čo je to kniha vizuálnej identity?
Nazýva sa aj Corporate Identity Guide, kniha identity, brand book alebo biblia vizuálnej identity. Musí obsahovať pokyny týkajúce sa správneho používania loga, farieb, fontov a ďalších vizuálnych prvkov. Corporate Identity Guide môže byť vyhotovená ako obšírna štúdia, ako aj vo forme skráteného brand booku.
Všetko znie pekne, avšak za predpokladu, že vizuálna identita bude dokonale premyslená a prispôsobená danej firme. O vizuálnom úspechu v skutočnosti rozhodujú ciele, ktoré vznikli v koncepčnej a strategickej fáze.
Čo obsahuje brand book?
Brand book hovorí o samotnom logu, ale aj o ďalších prvkoch, ktoré sú kľúčové pri vytváraní rôznych materiálov. Brand book prezentuje firmu nielen vizuálne, ale odpovedá aj na otázky, ktoré sa najpravdepodobnejšie objavia. Brand book uľahčuje grafikom vytváranie katalógov, firemného papieru alebo reklamných stojanov.
V brand booku najčastejšie nájdeme:
- históriu a zdôvodnenie loga, jeho základnú verziu (spolu s prípustnými modifikáciami, skratkami a verziami – napr. so signetom, reklamným sloganom a bez);
- vytvorenie loga (s opisom a proporciami, ktoré sa často nanášajú na sieťku);
- ochrannú oblasť okolo loga (ochranné pole);
- rozmer loga (škálovateľnosť, minimálny a maximálny rozmer);
- firemné farby;
- odporúčaný tvar a veľkosť písma.
Vizuálna identita a brand book umožňujú zjednotiť všetky reklamné výtlačky. Rozhoduje o vzhľade vizitky, firemného katalógu, ako aj obalov, brožúr alebo hlavičkového papiera.
Vedeli ste, že?
Do brand booku (knihy vizuálnej identity) sa často pridáva oveľa viac prvkov než len logo. Brand book môže zahŕňať napríklad firemný dress code, označenie áut, kancelárske dekorácie a dokonca aj určené vône v obchodoch alebo salónoch. Vo veľmi veľkých firmách býva do postupov pridaný napr. aj odporúčaný spôsob komunikácie a vedenia rozhovorov.
Vizuálna identita v praxi
Ak máte vyhotovený brand book, umožní vám to zjednotiť všetky reklamné a firemné tlačoviny. Vďaka nim môžete vytvárať štylisticky jednotné vizitky, šanóny alebo korešpondenčný papier. Vďaka použitiu ustáleného systému a farieb bude každý leták, billboard alebo plagát už na prvý pohľad evokovať danú značku. Vďaka brand booku netreba zakaždým vymýšľať všetko odznova. Tu každý, dokonca aj nový grafik, bude vedieť, ako vytvoriť vizitku, kalendár alebo reklamný banner. Počiatočné výdavky sa určite vrátia s prídavkom, a daná značka s každým ďalším mesiacom bude posilňovať svoju pozíciu a pozitívny obraz v očiach príjemcov.