Čo bude trendom v grafickom dizajne v budúcom roku a ako budú predpovedané trendy formovať celkový obraz kreatívneho priemyslu v roku 2024?
Grafika vo svete umelej inteligencie a virtuálnej a rozšírenej reality
Jedným z najzaujímavejších aspektov grafického dizajnu je jeho neustály vývoj – od listu papiera až po pixely, ktoré sú už usporiadané do obrázkov bez pomoci ľudskej ruky. S vývojom technológií sa vyvíjajú aj dostupné nástroje a techniky, čím sa kreatívny priemysel otvára novým vyjadrovacím prostriedkom.
Jedným z trendov, ktorý sa objavil v posledných rokoch, je využívanie rozšírenej reality (AR) v dizajne. AR umožňuje vytvárať interaktívne zážitky, ktoré kombinujú digitálne prvky s reálnym svetom. Táto technológia otvára značkám nové možnosti, ako kreatívnym spôsobom zapojiť publikum a spojiť virtuálne s reálnym.
Technológiu AR úspešne využíva vo svojich propagačných aktivitách spoločnosť Louis Vuitton. V tomto roku na základe spolupráce s Yayoi Kusama vznikla aplikácia Pumpkin Painter, v ktorej bolo okrem iného možné maľovať tekvice, ktoré sa zobrazovali na obrazovke smartfónu, ale na pôdoryse miestnosti, v ktorej sa osoba používajúca aplikáciu nachádzala.
Nástroje na tvorbu grafiky na báze umelej inteligencie
Programy typu Midjourney, v ktorých grafiku vytvárajú neurónové siete na základe zadaných príkazov (podnetov), sú čoraz viac skúmané a využívané kreatívnymi oddeleniami, ktoré hľadajú nové, netradičné formy komunikácie a svieži prístup, vzdialený od “ stockovej “ atmosféry. Grafika s podporou umelej inteligencie sa bude v roku 2024 aj neskôr výrazne rozširovať a čoraz viac sa bude objavovať ako dôležitý prvok vizuálnej komunikácie značiek.
Animácia
Ďalšou oblasťou s potenciálom veľkej popularity v roku 2024 je animovaná grafika. Kreatívny svet sa obracia k animácii, aby oživil statické návrhy, a tak v preplnenom digitálnom prostredí zaujal a dlhšie udržal pozornosť publika. Čím ďalej do lesa (v kalendári!), tým je pravdepodobnejšie, že sa v tejto oblasti začnú objavovať čoraz dynamickejšie formy animácie, ako napríklad realistické 3D a dokonca holografické vizuály.
Minimalizmus stále na vrchole
Tento dizajnový trend je v popredí už niekoľko rokov a zdá sa, že sa nikam nechystá. S rozvojom digitálnych technológií sa minimalistické dizajny stávajú čoraz obľúbenejšími vďaka svojej jednoduchosti a jednoduchosti vnímania. Jednoduché, štruktúrované dizajny v dobe informačného cunami komunikujú rýchlo a k veci. Tento efekt pomáhajú dosiahnuť tlmené palety farieb, bezserifové písma a čisté línie.
Predpokladá sa, že trendy v grafickom dizajne v roku 2024 sa budú zameriavať na kombináciu minimalistických prvkov s výraznými farbami a inovatívnymi technikami, aby cieľovému publiku poskytli jedinečný vizuálny zážitok a upútali pozornosť vo svete plnom vizuálnych podnetov na prvý pohľad.
Bauhaus stále žije
Duch Bauhausu sa prejavuje v minimalistickom grafickom dizajne, kde ornament ustupuje funkčnosti. V grafických trendoch na rok 2024 bude odkaz tohto smeru v dizajne naďalej ovplyvňovať tvorcov, ktorí sa snažia o nadčasovú estetiku založenú na funkčnosti.
Ekológia vo svete grafického dizajnu
Grafický dizajn nie je len o vizuálnej tvorbe. Je to aj médium, na ktorom sa prezentuje. Posun k udržateľným postupom už možno pozorovať v polygrafickom priemysle, kde sa grafický dizajn stretáva s tlačou. Ekologicky uvedomelí spotrebitelia očakávajú, že značky budú zodpovedné k životnému prostrediu, čo sa okrem iného prejaví aj používaním ekologických alebo eticky získaných materiálov. Svet grafického dizajnu bude v roku 2024 ešte otvorenejší experimentom a hľadaniu udržateľných materiálových riešení, ktoré zároveň neohrozia estetiku dizajnu.
Ak vás táto téma zaujíma, prečítajte si tiež:
Ekologický prístup pri projektovaní
Ekologická orientácia v dizajne sa môže prejaviť aj vo vytváraní dizajnov, ktoré sú nadčasové, čím sa zvyšuje šanca, že zostanú s divákom dlhšie a budú dlhšie aktuálne. Koncepčne a materiálne dlhoveké dizajny zapadajú do princípov udržateľnosti a popularita tohto prístupu bude rásť v roku 2024 aj neskôr, a to nie na základe módy, ale na základe skutočnej potreby a výziev, ktoré predstavujú – nielen pre dizajnérov a značky – environmentálne zmeny.
Experimentovanie s farbami
Ako protiklad minimalizmu sa v roku 2024 očakáva aj návrat živých farieb, ktoré oslovia publikum v rámci značkových materiálov, marketingových kampaní a obalov. Jasné, tlmené odtiene budú ostro konfrontované s odvážnymi a výraznými farebnými kombináciami. Tento trend, ktorý v súčasnosti naberá na obrátkach, bude určite pokračovať aj v nasledujúcom roku a poskytne protiváhu tlmeným a vizuálne zoštíhleným dizajnom vytvoreným na minimalistických priestoroch.
Prechody a pastelové farby prechádzajú do ďalšej sezóny
Farebné prechody a jemné pastelové farby budú naďalej populárne. Gradienty sa objavia v pozadiach a typografii, zatiaľ čo pastelové farby s upokojujúcimi vlastnosťami doplnia minimalistické výtvory a vybudujú vizuálnu komunikáciu, v ktorej sa stane dôležitou jemnosť alebo sa objavia odkazy na nostalgiu.
Typografia na dvoch póloch
Typografia 2024 sa bude vyvíjať dvoma protichodnými smermi. Na jednej strane budú žiadané pokojné a vyvážené bezserifové písma väčších veľkostí, štylisticky zapadajúce do minimalistickej tvorby, zásad prístupnosti a pravidiel jednoduchého jazyka. Na druhej strane budeme svedkami rastúceho záujmu o ručne písané písmo a neštandardné fonty, ktoré sa stanú východiskom v projektoch, kde bude dôležitý prvok prekvapenia.
Ilustrovanie pomocou typografie
Toto bude pravdepodobne jeden z najzaujímavejších grafických trendov v roku 2024, ktorý sa už tento rok začal presadzovať v hlavnom prúde grafiky. Použitie typografie ako vizuálneho prvku v kompozíciách bude využívať slovo ako obraz a vytvárať posolstvá, ktoré možno prijímať bez čítania.
Trendy v tlači
V roku 2024 bude dizajn pre tlač vyžadovať rovnováhu medzi tradičnými a modernými technikami. Typografia bude aj naďalej zohrávať významnú úlohu pri navrhovaní tlačových materiálov. Očakáva sa, že trend smerujúci k tučným a bezserifovým typom písma bude pokračovať, pričom neutrálne farby, ako je lámaná biela a béžová, sa budú používať ako základné odtiene na doplnenie výraznejších farieb.
Zaujímavé je, že v roku 2024 čaká renesancia aj povrchovú úpravu – do dizajnu vizitiek, pozvánok a obalov sa vrátia metalické farebné fólie a 3D prvky, ktoré budú pôsobiť ako lákadlo na pozornosť publika unudeného príliš pokojnými a obmedzenými vizuálnymi návrhmi.
Pozrite si naše produkty v kategórii Premiove tlacoviny.
Asymetria
Rok 2024 bude vhodným obdobím pre asymetrické kompozície, ktoré sú ďalším účinným nástrojom v boji o pozornosť diváka. Asymetria sa rada stretáva s gradientmi a nevýraznou typografiou v jednej rovine, čím smeruje vnímanie k miernemu surrealizmu.
Diverzita alebo rozmanitosť vo svete grafického dizajnu
Keďže svet je čoraz viac prepojený, spolupráca medzi kreatívnymi ľuďmi z rôznych prostredí bude čoraz dôležitejšia. Diverzita sa dostane aj do vizuálnej komunikácie ako dôležitá súčasť filozofie spoločností a značiek, pre ktoré je diverzita hodnotou a ktoré o nej chcú informovať svoje publikum. Rozmanitosť a inkluzívnosť ako trend v oblasti dizajnu sa objavili už v tomto roku, pričom rastúce povedomie o ich úlohe a výhodách, ktoré prinášajú, naznačuje, že tento trend bude rásť aj v budúcom roku a nasledujúcich rokoch.
Pozrite si aj tohtoročné trendy
Fotografia ako súčasť grafického dizajnu
Dizajn s fotografiou je trend, ktorý bude rásť aj v roku 2024. Fotografia komunikuje prostredníctvom jediného obrázku bez preťaženia posolstva a dobre zapadá do kánonu minimalizmu. Kreatívny svet roku 2024 bude experimentovať s rôznymi technikami, od kombinácie typografie a fotografie až po používanie filtrov (napr. retro) na navodenie správnej nálady.
Čerpanie zo sveta umenia
Grafický dizajn a umenie sú dvojica, ktorá sa navzájom obľubuje a čerpá zo seba. V roku 2024 sa tento vzťah pravdepodobne ešte posilní, pretože rýchly vývoj nových technológií, ako je rozšírená realita a umelá inteligencia, vytvorí pre dizajnérov príležitosti na začlenenie interaktívnych prvkov do svojich návrhov a zároveň spochybní tradičné predstavy o tom, čo je to „umenie“.
Postmodernizmus
Projekty inšpirované postmodernizmom neustúpia do pozadia ani v roku 2024 a tento smer v grafickom dizajne bude naďalej vplývať na tvorivé myslenie v nasledujúcich mesiacoch. Bez ohľadu na to, akým smerom sa tento trend bude uberať a nakoľko ho vytlačia aj jednoduchšie a udržateľnejšie koncepty, v budúcom roku si nájdu miesto práce vytvorené v tomto trende, možno už v duchu postmodernizmu 2.0.
Pokladáte tento článok za zaujímavý? Pošlite ho ďalej. A tu môžete zanechať svoj komentár. 🙂
Odkazy na projekty uvedené v článku:
https://www.behance.net/gallery/168431593/Postmodernism-Pink-Cover
https://www.behance.net/gallery/160459617/REDESIGN-Lollapalooza-Brasil-2022
https://www.behance.net/gallery/158133229/Postmodernism-Online-History-Exhibit
https://www.behance.net/gallery/174847265/Art-Heals
https://www.behance.net/gallery/151114731/Symbol
https://www.behance.net/gallery/149727649/Fig
https://www.behance.net/gallery/100297083/BOLD-Conference
https://www.behance.net/gallery/150907879/Asymmetrical-Design-Tryout
https://www.behance.net/gallery/47908637/EINLADUNG-EROEFFNUNG-HASLER-WEINPANORAMA
https://www.behance.net/gallery/144951935/Holographic-Business-Card
https://www.behance.net/gallery/171749953/Lobster-Studio-experimental-typo
https://www.behance.net/gallery/99539349/36-Days-of-Type-UFO
https://www.behance.net/gallery/172972787/Air-Free-Font
https://www.behance.net/gallery/175253167/Serif-Classic-Font
https://www.behance.net/gallery/131299055/Hanno-Mid-Century-Modern-Font
https://www.behance.net/gallery/175168981/Gradient-Posters
https://www.behance.net/gallery/164655581/Gradient-Presentation-Template
https://www.behance.net/gallery/52703239/Eatertainment
https://www.behance.net/gallery/119226749/Pure-by-Giahi
https://www.behance.net/gallery/176785721/Tomato