Tlačený katalóg môže byť efektívnou formou reklamy. Nižšie nájdete tipy, ako zvýšiť jeho efektivitu – od definovania cieľovej skupiny až po grafický dizajn a distribúciu.
➤ Vyberte kanály s optimálnym dosahom
Výber kanálov s optimálnym dosahom ovplyvní, kto dostane Váš katalóg a či sa propagačné aktivity premietnu do predaja. Predávate online – k objednávke pridajte do zásielky katalóg prezentujúci ďalšie produkty z ponuky. Pôsobíte stacionárne? Pridajte fyzický katalóg zadarmo do nákupnej tašky – vždy to bude ďalší bod k zážitku z nakupovania a väčšia šanca na ďalší predaj. Pôsobíte stacionárne a lokálne? Zvážte zaslanie katalógov poštou miestnym obyvateľom. Máte zoznamy e-mailových adries? Pre ešte lepšiu efektivitu môže byť tlačená reklama doplnená digitálnymi aktivitami, napr. newsletterom, ktorý nabáda na vyzdvihnutie katalógu v predajni alebo zaslanie katalógu v digitálnej verzii.
➤ Pritiahnite zrak
Základom je obal, no už v štádiu koncepčného návrhu sa oplatí brať do úvahy aj také aspekty, ako je výber farebnej palety, formátu či dokonca tvaru katalógu.
Predná strana katalógu by mala vzbudiť zvedavosť a povzbudiť ľudí, aby chceli viac. Atraktívny obal to je predovšetkým zaujímavo grafický projekt zohľadňujúci pútavú paletu farieb. Ak vydávate katalóg každý rok, oplatí sa venovať pozornosť aktuálnym grafickým trendom. Krikľavé farby neladia k Vašej značke a pôjdete radšej v duotóne? Zvoľte geometrické vzory alebo motívy využívajúce optický klam – oboje bude v edícii black & white vyzerať dobre.
Zaujímavým poznávacím znakom bude aj formát a tvar, najmä na mieste, kde sú blízkosti seba podobné katalógy v obľúbenom formáte A4. Hra s tvarom, výsekovými prvkami obálky a vnútra, ako aj nezvyčajnými rozmermi katalógu sú šancou upútať pozornosť na veľtrhoch, konferenciách či iných priemyselných podujatiach.
Na surovine záleží, najmä keď je naokolo vidieť len papier. Častým postupom medzi najokázalejšími tlačenými publikáciami je zakomponovanie do dizajnu napríklad farebných plastových dištančných podložiek alebo originálnych „púzdier“, ktoré sú súčasťou dizajnu katalógu.
➤ Nasmerujte pozornosť
Navrhnite štruktúru a obsah tak, aby osoba, ktorá drží katalóg, bola ochotná a motivovaná si ho pozrieť alebo prečítať až do konca. Grafické spracovanie v podobe šípok, podčiarknutí, CTA sloganov („Čítajte viac“, „Viac na ďalšej strane“) a prvkov nabádajúcich k interakcii (napr. oddeľovače so zaujímavými faktami vo vnútri katalógu, prvky na prispôsobenie mimo štruktúr katalógu, ako napr. plagát alebo pohľadnica).
➤ Použite neštandardné riešenie
Postarajte sa, aby projekt Vášho katalógu zaskakoval bez toho, aby pri tom stratil podstatnú hodnotu. Farebnosť dizajnu dodajú nielen krikľavé farby a atraktívna grafika, ale aj úpravy využívajúce všetky výhody tlačového inventára.
Zušľachtenia
Podľa toho, aký efekt chcete dosiahnuť, môžete použiť lak, matnú alebo lesklú fóliu, dokonca aj fóliu soft touch príjemnú na dotyk alebo fóliu proti poškriabaniu „anti scratch”. Správna voľba zušľachtenia môže perfektne doplniť komunikáciu značky.
Príklad:
Prevádzkujete servis spotrebnej elektroniky, kde predávate aj ochranné sklá na obrazovky? Pri návrhu katalógového obalu myslite na jeho prekrytie fóliou proti poškriabaniu – takýto postup nielenže predĺži životnosť výtlačkov, ale bude odkazovať priamo na Vašu ponuku produktov.
Freebies, čiže malé darčeky vnútri katalógu
Vzorky produktov, voňavé stránky či šablóny materiálov sú pridanou hodnotou katalógu – človek prezerajúci si Váš reklamný materiál získava odmenu za strávený čas a má možnosť spoznať ponuku produktov „na vlastnej koži“. Je veľká šanca, že takýto postup povedie ku konverzii!
Nápoveda
DODAJTE NA KONCI NIEČO ZADARMO AKO POĎAKOVANIE ZA PREČÍTANIE KATALÓGU. V TEJTO ÚLOHE SI SKVELE PORADÍ DOKONCA AJ SAMOTNÁ VIZITKA OSOBY Z OBCHODNÉHO ODDELENIA, UMIESTNENÁ V ŠPECIÁLNEJ KAPSIČKE NA STRÁNKE S KONTAKTNÝMI ÚDAJMI FIRMY.
Papier
Dôležitý bude aj výber suroviny. Špecifický „pocit“ dekoračných papierov môže pozitívne ovplyvniť hodnotenie ponuky značky. Hrubšie papiere s vyššou gramážou budú vyvolávať asociácie s exkluzivitou, nevšedná textúra bude doménou kreativity.
Spoznajte ponuku ozdobných papierov v Justprint ↓
Štandardná ponuka tlačiarne Justprint zahŕňa šité, lepené a špirálové katalógy. Ak si Váš projekt vyžaduje riešenia, ktoré sú rozmermi, tvarmi či materiálmi neobvyklé, napíšte nám – preveríme možnosti a vypracujeme Vám individuálnu cenovú ponuku >> info@justprint.sk
➤ Ukážte svoje silné stránky
V katalógu vystavte produkty, ktoré sú ukážkou Vašej ponuky a najlepšie sa predávajú. Ak chcete, aby bol katalóg aktuálny aj po období akcie, neuvádzajte pri produktoch ceny, len povzbudzujte k návšteve webovej stránky, kde pravidelne aktualizujete informácie o ponuke. Takýmto postupom je zabezpečená dodatočná návštevnosť webovej stránky a príležitosť zostať v kontakte, napríklad ak povzbudzujete k odberu newsletteru alebo k sledovaní kanálov značky na sociálnych médiách.
➤ Spojte fyzický rozmer s online
Zmerajte efektivitu svojich katalógov, využívajúc v offline kanáli procesy typické pre online. Ak prezentujete produkt, dajte vedľa neho informáciu „pozrite si aktuálne akcie“ a pridajte skrátený odkaz (na skrátenie odkazov môžete použiť nástroj bit.ly alebo akýkoľvek iný nástroj), ktorý použijete len pre katalóg. Vďaka tomu môžete jednoducho skontrolovať, koľko vstupov bolo na stránke produktu z tohto konkrétneho odkazu, ktorý sa objavil iba v tlačenej verzii vašej ponuky. Okrem odkazu alebo namiesto neho môžete vygenerovať vyhradené QR kódy – viac si o nich môžete prečítať tu:
➤ Venujte pozornosť kvalite tlače
Aj ten najzaujímavejší grafický dizajn stratí na sile, ak tlač nebude v adekvátnej kvalite. Pred objednaním katalógu na tlač nezabudnite vybrať osvedčeného poskytovateľa služieb, ktorý disponuje vhodnými technológiami tlače. Pred objednaním celej série môžete použiť službu „digitálneho nátlačku“, aby ste sa uistili, že aktuálny katalóg bude vyzerať rovnako dobre ako na obrazovke Vášho monitora.
Prečítajte si tiež:
Odkazy na projekty prezentované v článku:
https://www.behance.net/gallery/28001121/LIV-BCN-2015-press-pack
https://www.behance.net/gallery/19857037/TYPOGRAWHAT-A-Basic-Guide-to-Typography
https://graphicthoughtfacility.com/gagosian-avedon-women/
https://www.wearecollins.com/work/ogilvy/ https://www.designspiration.com/save/26866015654186/