Možno povedať, že je to už tradícia! Na našom blogu sa práve objavil zoznam najzaujímavejších trendov v grafike, predpoveď na nadchádzajúci rok. Čítajte, prezerajte si a používajte pri plánovaní kreatívnych počinov na budúci rok (nielen grafických!).
Geometrické tvary
Možno povedať, že tento trend v grafike triumfuje už od času Bauhausu. Uplynulo viac ako sto rokov tradície a počítadlo stále bije, čo ovplyvňuje kreatívny prístup značiek a osôb zastupujúcich umelecký svet. Niet divu, čisté tvary, geometrické, jednoduché kompozície v základných a nekrikľavých farbách sú spojené s jednoduchosťou použitia a cenovou dostupnosťou. Výtvory založené na geometrii a obmedzenom počte prvkov dobre reagujú na potrebu transparentnosti, vyjadrujú jednoduchosť a komunikujú jednoduchosť príjmu, čo je pri sofistikovanejších výtvoroch často ťažké dosiahnuť.
Surrealizmus (nemenný od rokov!)
Ďalší trend, ktorý po roky nezliezol zo svojho kreatívneho piedestálu! Surrealizmus prekvapuje, rúca konvencie a podnecuje zvedavosť, túžbu objavovať, skúmať a domýšľať sa, a každý okamih strávený takouto činnosťou je dodatočnou kotvou udržujúcou tento obraz v mysliach osôb, ktoré ho videli. Surrealizmus možno ľahko zaradiť do nekonvenčného projektu, ktorého cieľom je vyvolať emócie a zanechať nejasnosti, je však tiež dobrý v elegantnom a modernom poňatí, ako prvok „rozbíjajúci nudu“ v harmonických a vyvážených projektoch.
Minimalizmus plný farieb
V článkoch o trendoch z minulých rokov sa minimalizmus už objavil, ale jeho farebná verzia je novinkou pre nadchádzajúcu sezónu. Minimalistický prístup v grafike dokonale zapadá do konvencie „ako povedať veľa, hovoriac len málo“, a preto ho tak horlivo volia značky založené na decentnej a nie príliš krikľavej vizuálnej identifikácii, hľadajúcej jednoduchosť a prepracovanosť. Farby vnášajú emócie, energiu a „život“ do kreácií, ktoré – hoci zdanlivo nie príliš emotívne – začnú vďaka farbám získavať úplne iný výraz.
Maximalizmus
Na druhom konci spektra máme niečo úplne nové, trend, ktorý sa v posledných dvoch rokoch v istom zmysle už prejavil v dominantnej psychedélii. V roku 2023 maximalizmus vyplynie na otvorené vody kreatívneho oceánu a zostane v úplnom protiklade k vyváženému a čistému minimalizmu. Maximalistické projekty sa budú vyznačovať snahou o odstránenie všetkých hraníc a bezostyšným potešením z excesov. Maximalizmus sa stane jedným z možných smerov značiek, ktorých identitou je boriť konvencie, stáť v opozícii voči status quo a zamerať sa predovšetkým na individualizmus.
Pätkové písma
Do písma sa vracia klasika! Nadchádzajúci rok je časom „pätiek“, ktoré budú dominovať vizuálnu identifikáciu, obsahu na webových stránkach a reklamným materiálom. Zárodok tohto trendu je možné pozorovať už v rebrandingu mnohých značiek, ktoré opúšťajú minimalistickú, jednoduchú typografiu, vracajúc sa ku klasike známej z tlačených publikácií. Pätkové písma evokujú asociácie súvisiace s tradíciou, stabilitou a pocitom bezpečia, takže sa osvedčia tam, kde je dôležité budovanie dôvery a dlhodobých vzťahov so skupinami príjemcov. Voľba pätkového písma v čase, keď je komunikácia, ktorá sa roky snaží o zjednodušenie, presýtená bezpätkovými typografiami, je tiež spôsob, ako vyniknúť a ďalší bod na stupnici originality.
Brutalizmus
Nechýba ani on! Kontroverzný, ikonoklastický a súťaživý. Brutalizmus má pôsobiť surovo a náhodne – ako nedokončený projekt a niekedy aj kreatívny počin človeka, ktorý robí prvé krôčiky vo svete grafiky. Brutalizmus rúca steny fantázie a umožňuje prejaviť sa takmer bez obmedzenia, a preto po ňom bude umelecký svet a značky stále ochotnejšie siahať – k nenávisti puristov ak radosti všetkých osôb závislých od vychádzania z komfortnej zóny.
Inkluzivita
Inkluzivita znamená inklúziu a jej definícia zahŕňa aspekty, ako je pohlavie, kultúra, rasa, schopnosti a dostupnosť. Ak hovoríme o inkluzivite ako o trende, stojí za zmienku, že sa tento fenomén netýka iba grafického dizajnu, ale komunikácie všeobecne. Odvtedy, čo sa svet stal vďaka internetu globálnou dedinou, sme si viac vedomí našej rozmanitosti. Otvorenie sa na túto problematiku v grafickom dizajne ukazuje krásu toho, kým sme ako ľudstvo. Reprezentácia zohľadňujúca rozmanitosť vytvára priestor pre väčší počet hlasov, nápadov a perspektív, ktoré zostali po väčšinu našej histórie nepovšimnuté. Ukazovanie tohto ako trendu v grafickom dizajne signalizuje dobrý posun smerom k rozmanitejšiemu kultúrnemu prostrediu a otvára dvere značkám na dialóg s novými skupinami príjemcov.
Inšpirácia prírodou
Svet grafiky neraz dokázal, že stojí za to hovoriť o tom, čo je dôležité, a rozprávanie pomocou obrázkov má rovnakú silu ako slová. Okrem sociálnych otázok (vyššie popísaná inkluzivita), sa značky a kreatívny vesmír zamerali na prírodné prostredie, ktorého degradácia v priebehu rokov postupuje a zdá sa, že z roka na rok zrýchľuje. Na jednej strane inšpirácie prírodou v grafike znamenajú vzdať hold ekosystému, bez ktorého by človek nemohol žiť, a na druhej strane využiť príležitosť upozorniť na problémy spojené s ekológiou či ochranou životného prostredia, o ktorých nikdy nebolo také dôležité hovoriť, ako teraz.
Ručné ilustrácie
Posun k tradícii sa ozýva v mnohých nadchádzajúcich trendoch a hľadanie autenticity vo vizuálnej komunikácii nezostane len pri pätkových fontoch. Posun k ručne vytváraným ilustráciám je ďalším krokom v budovaní priateľského a vrelého imidžu. Značky, ktoré sa zameriavajú na personalizáciu a individuálny prístup, budú s nadšením využívať tento nástroj na prejavenie empatie a budú sa pokúšať byť bližšie ľuďom, ktorí im dôverujú (1).
Prečítajte si aj tento článok:
(1) Podľa správy Adobe Trust Report 72 % spotrebiteľov tvrdí, že nedostatočná personalizácia znižuje ich dôveru v značky.
Zdroje grafiky:
https://www.behance.net/gallery/100628833/Pedro-Manhaes-Arq-Identidade-Visual?tracking_source=search_projects%7Cgeometric
https://www.behance.net/gallery/139148395/Collage-Art-I-Armenian-Poets?tracking_source=search_projects%7Cgeometric
https://www.behance.net/gallery/137188363/PosterLad-2021-series-Month-12?tracking_source=search_projects%7Cgeometric
https://www.behance.net/gallery/153688469/DESTROY-MUTANT-MASHUP?tracking_source=search_projects%7Csurrealism
https://www.behance.net/gallery/153116439/Li-ning-x-Way-of-Wade-Be-A-Dreamer-Series?tracking_source=search_projects%7Csurrealism
https://www.behance.net/gallery/112467475/Desiguales-Vice?tracking_source=search_projects%7Csurrealism
https://www.behance.net/gallery/146972255/La-Citta-Sensoriale?tracking_source=search_projects%7Cla%20citta
https://www.behance.net/gallery/117251781/Keron-Brand-Identity?tracking_source=search_projects%7Cminimalism
https://www.behance.net/gallery/151484215/Meu-Mercadinho-Teatro-Comunidade?tracking_source=search_projects%7Ccolorful%20minimalism
https://www.behance.net/gallery/113240661/Finn?tracking_source=search_projects%7Cminimalism
https://www.behance.net/gallery/66382241/Ochaya-Matcha?tracking_source=search_projects%7Cminimalism
https://www.behance.net/gallery/143805319/minimalism?tracking_source=search_projects%7Cminimalism
https://www.behance.net/gallery/146766881/Fashion-Styling-Positive-Maximalism?tracking_source=search_projects%7Cmaximalism
https://www.behance.net/gallery/112268727/Mindfuless-A-Report-on-the-Future-of-Mindfulness?tracking_source=search_projects%7Cmaximalism
https://www.behance.net/gallery/153521247/Kreol-Font-Family?tracking_source=search_projects%7Cserif
https://www.behance.net/gallery/145266303/Fitzgerald-Classic-Retro-Serif-Font?tracking_source=search_projects%7Cserif
https://www.behance.net/gallery/121775347/QUINLLIYK-RETRO-SERIF-FREE-FONT?tracking_source=search_projects%7Cserif
https://www.behance.net/gallery/147000795/Audela-Font-Family?tracking_source=search_projects%7Cserif
https://www.behance.net/gallery/148755621/Beautiful-Nostalgia-Typeface?tracking_source=search_projects%7Cserif
https://www.behance.net/gallery/152349205/Biography-longread-TOMM-ASH?tracking_source=search_projects%7Cbrutalism
https://www.behance.net/gallery/96755907/Black-Pig?tracking_source=search_projects%7Cbrutalism
https://www.behance.net/gallery/129334597/FCK-FAST-FASHION-Awareness-Campaign?tracking_source=search_projects%7Cbrutalism
https://www.behance.net/gallery/152543601/ACCEPTANCE-A-COMMENTARY-ON-INCLUSIVITY?tracking_source=search_projects%7Cinclusivity
https://www.behance.net/gallery/120729431/MOVEINMAY?tracking_source=search_projects%7Cinclusivity
https://www.behance.net/gallery/131846849/Tai-Loy-Dia-de-la-Diversidad-e-Inclusion?tracking_source=search_projects%7Cinclusion
https://www.behance.net/gallery/151384173/VARNE?tracking_source=search_projects%7Cnature
https://www.behance.net/gallery/135851665/Alvor?tracking_source=search_projects%7Cnature
https://www.behance.net/gallery/153512647/Eas-Fors-Isle-of-Mull-Knit?tracking_source=search_projects%7Cnature
https://www.behance.net/gallery/151979257/Mostra-Cine-Cidade?tracking_source=search_projects%7Chanded%20drawing
https://www.behance.net/gallery/124875279/The-Taste-Therapy?tracking_source=search_projects%7Chanded%20drawing
https://www.behance.net/gallery/119612551/pavimento-Branding-Illustrations?tracking_source=search_projects%7Chanded%20drawing%20branding