Ako merať efektívnosť vonkajšej reklamy? Využívajte QR kódy! V tejto príručke sa dozviete, ako prepojiť vonkajší svet s digitálnym vesmírom tým, že medzi nimi postavíte most pomocou technológie QR.
Stručne o technológii QR
Hoci sú QR kódy už 28 rokov staré, stále sú obľúbené. Skratka QR pochádza z anglického quick response , čiže rýchla odozva) a za názvom sa skrýva technológia japonskej spoločnosti Denso Wave, ktorá potrebovala riešenie pre zlepšenie čítania informácií o objektoch rýchlo sa pohybujúcich vzhľadom ku skeneru. Potenciál riešení založených na QR kódoch znamená, že sa dnes využívajú aj v komerčných aktivitách, a to aj úplne nesúvisiacich s výrobnými linkami.
Výhody použitia QR kódov vo vonkajšej reklame
- Možnosť rozšírenia obsahu nad rámec reklamného materiálu (po naskenovaní QR kódu Vás prenesie na zadané miesto, napr. na web s ponukou spoločnosti, na vizitku webu alebo na ľubovoľné miesto na sieti).
- Pohodlie osoby zoznamujúcej sa s obsahom (naskenovanie kódu a prenesenie do zdroja, ku ktorému kód vedie, prebieha v priebehu pár sekúnd).
- Upevnenie imidžu modernej firmy/značky, ktorá využíva benefity a riešenia, ktoré ponúka technológia.
Viac sa na túto tému dozviete v článku 👇
Krátko o OOH
OOH je pre zmenu skratka anglického výrazu out of home , čo znamená vonkajšiu reklamu. Alternatívny termín pre OOH je outdoorová reklama. Vonkajšia reklama zahŕňa všetky médiá umiestnené mimo budovy (napr. v mestskom priestore, pozdĺž štátnych ciest atď.). Panteón OOH obsahuje billboardy, vonkajšie bannery, plagáty a citylighty. Tu je vhodné pripomenúť ešte jeden pojem, teda veľkoformátovú reklamu, ktorá je de facto základom outdoorovej reklamy.
Spájaj a meraj
Využitie technológie QR vo vonkajšej reklame ponúka možnosti, ktoré doteraz neboli dostupné offline. Jednou z výhod je možnosť merať efektivitu reklamy napr. pomocou ukazovateľa ROPO (Research Online, Purchase Offline , teda vyhľadávaj na internete, nakupuj v obchode).
Implementácia QR technológie vo vonkajšej reklame krok za krokom
Začneme umiestnením vopred pripraveného QR kódu do reklamného výtvoru (billboardu alebo iného externého plagátu), ktorý bude odkazovať na konkrétne miesto (napr. stránka produktu, ktorý sa nachádza v reklame).
V tomto článku sa dozviete, ako si vytvoriť vlastný QR kód 👇
Aby mohol QR kód merať efektivitu, mal by mať v ňom vložený UTM odkaz parametre (špeciálne značky, ktoré je možné „prilepiť“ k štandardnej URL adrese, čo umožňuje presné sledovanie návštevnosti z jednotlivých zdrojov na internetovej stránke). Aby UTM odkaz plnil svoj účel, je nutné mať v Google Analytics nakonfigurovaný účet pre stránku, na ktorú bude odkaz odosielať, a vytvoriť v ňom report, ktorý bude s vytvoreným odkazom spojený.
✅ Vybrané parametre v Google Analytics, ktoré je možné použiť na definovanie charakteristík reportu:
médium (utm_medium)
zdroj (utm_source)
kampaň (utm_campaign)
kľúčové slovo (utm_term)
obsah reklamy (utm_content)
✅ Príklad schémy odkazu pre outdoorovú kampaň:
Samotný odkaz na stránku , napr. https://justprint.sk/billboardy-digitalna-tlac
médium = „ooh”
zdroj = mesto, v ktorom bude vonkajšia reklama prezentovaná, napr. „bratislava“
kampaň = názov kampane, napr. „2022_outdoor_sale“
Voliteľne obsah reklamy = formát, napr. „billboard“ alebo „plagát“
✅ Vyzerá to na zložitú operáciu? V praxi to nie je vôbec také ťažké. Pozrite sa na pripravený odkaz vytvorený v štandarde UTM:
https://justprint.sk/billboardy-digitalna-tlac?utm_source=bratislava&utm_medium=ooh&utm_campaign=2022_outdoor_sale&utm_content=billboard
✅ Na internete nájdete množstvo bezplatných nástrojov na vytváranie UTM odkazov. Jeden z nich je tu .
Zaujímavosť:
UTM odkaz je spravidla dlhý. Pokiaľ ho skrátite (v akomkoľvek skracovacom nástroji, napr. bitly ), Váš QR kód nebude tak „pretkaný“, vďaka čomu bude ľahší a prehľadnejší.
Naskenujte oba kódy telefónom a skontrolujte, či vedú na rovnaké miesto:
Od billboardu po nákup
Aby sme do nákupného scenára zakomponovali celý príbeh, je na mieste pripomenúť cestu, akú sa vďaka QR technológii vo vonkajšej reklame vydá človek, ktorý sa potenciálne zaujíma o to, čo bolo na inzeráte umiestnené a podporené kódom. V praxi to bude vyzerať viac-menej takto:
Všimnutie si vonkajšie reklamy → Naskenovanie QR kódu umiestneného v reklamnej tvorbe → Prechod na webovú stránku s odkazom vloženým do QR kódu a získanie informácie o produkte/službe → (v ideálnom prípade) Nákup produktu/služby.
Toto je jeden zo scenárov a môže ich byť viac, napríklad ten, kedy osoba, ktorá sa s reklamou stretne, nenaskenuje QR kód, ale zapamätá si reklamu, zájde do obchodu a produkt si zakúpi alebo naskenuje kód, overí si informácie o produkte, ale nakoniec ho nekúpi. Aby ste sa vyhli tomu poslednému, oplatí sa postarať o miesta kontaktu so značkou.
QR kódy v offline reklame – výhody
Implementáciou technológie QR vo svojich reportoch vonkajšej reklamy a jej spárovaním s Google Analytics pre Vašu internetovú stránku sa dozviete okrem iného:
- Pokiaľ prevádzkujete podobné kampane súčasne v rôznych mestách – ktoré mestá, reklamné formáty, OOH kampane priviedli na Váš web najviac užívateľov
- Aké zariadenia používali ľudia skenujúci kód reklamy
- Aký obsah na stránke prepojený s QR kódom návštevníkov najviac zaujal
- Či si návštevníci webu prezreli aj ďalšie ponúkané produkty, a ak áno, aké
- Či došlo ku konverzii po kliknutí na odkaz a návšteve webovej stránky (či si daná osoba zakúpila produkt)
- Aká bola orientačná návratnosť Vašich investícií do reklamy?
Začnite tlačiť s Justprint!