Čo treba brať do úvahy pri objednávaní projektu na tlač? Táto otázka nie je najjednoduchšia a vyžaduje si priblíženie niekoľkých zložených tém, od formátu súborov po tlačiarenskú technológiu. My sme sa však rozhodli venovať tejto téme a pred časom sme na našom facebookovom profile odštartovali sériu príspevkov, ktoré je možné nájsť zadaním #PROJEKTna5 do vyhľadávacieho poľa. Pre všetkých, ktorí nevyužívajú túto sociálnu sieť, máme dnes článok, ktorý synteticky zhromažďuje všetky poznatky zo spomínaných príspevkov. Je potrebné dodať, že to nie je koniec, a vzhľadom na vysokú vecnú hodnotu týchto záznamov plánujeme pokračovať v našom cykle. Zostaňte s nami! Začíname…👇
◼ FORMÁT
Na začiatku sa zameriavame na formáty, ktorých je tak veľa, že sa v nich môžete stratiť! 🤯 Musíte ho brať do úvahy už vo fáze grafického návrhu, pretože je práve k nemu sa prispôsobuje súbor na tlač. Rovnako ako v prípade výberu typu a gramáže papiera by veľkosť mala zodpovedať typu tlačiarenského produktu. Leták by nemal mať veľkosť plagátu a vizitka – veľkosť letáka. Každý z týchto produktov má zvyčajne svoju všeobecne akceptovanú a štandardnú veľkosť.
ZAUJÍMAVOSŤ: Dostupné formáty pre jednotlivé produkty nájdete v našom selektore (napr. výberom vizitky a kliknutím na pole FORMÁT uvidíte, že si môžete vybrať z rozmerov 85 x 55 alebo 90 x 50 mm) – pozrite sa na to skôr, než začnete navrhovať a skontrolujte, na aké rozmery je potrebné súbor pripraviť.
Prečítajte si tiež:
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ POČET STRÁN
Táto téma sa zdá byť triviálna, ale môže spôsobiť problémy, najmä v štádiu overovania súborov na tlač, keď sa ukáže, že všetky stránky nie sú naplnené obsahom, a že sa v projekte ukázali “biele miesta“. Ako sa tomu vyhnúť? Pohovoríme si o tom na príklade katalógov.
Počet strán v katalógu je vždy násobiteľom 4, čo znamená, že katalóg by mal pozostávať z 8, 16, 20, 24 strán atď., okrem obálky. Vyplňte všetky stránky obsahom, aby ste vo svojom návrhu nemali prázdne, nepotlačené miesta.
Aké je najdôležitejšie slovo, ktoré si treba pamätať z dnešnej lekcie?
Párne! 🙂
Prezrite si našu ponuku katalógov:
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ FORMÁT PRED A PO ODREZANÍ
Formát po odrezaní je konečný formát hotového tlačiarenského produktu. Formát pred odrezaním je jednoducho formát po odrezaní plus tlačiarenská spadávka (spadávky sú popísané nižšie). Pozrite sa na grafiku, ktorá to zobrazuje ešte lepšie. Je to jednoduché, keď už viete, o čo ide, že? 😊
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ SPADÁVKY
Keďže už viete, čo je formát pred a po odrezaní, spadávky nebudú žiadnym problémom. Tlačiarenská spadávka je oblasť tlače, ktorá presahuje okraj finálnej publikácie. Správne použitie spadávok zaručuje, že oblasť tlače nedosiahne okraja po orezaní hárku a nepresiahne ho. Veľkosť spadávky sa môže meniť, ale zvyčajne je to 3 až 5 mm – zabezpečte si dostatok priestoru na spadávky, aby sa celý projekt perfektne umiestnil na podklade. 😉
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ SÚBORY NA TLAČ
JPG, TIFF alebo PDF? 🤔 Formát súborov je jednou z najdôležitejších vecí pri zadávaní projektov do tlače, vďaka čomu môžu mať začínajúci grafici malé problémy. Našťastie to nie je také zložité, keď viete ako. Najbežnejšie používaným formátom súborov na tlač je PDF, ktorý umožňuje ukladať vektorovú grafiku. Toto je obzvlášť dôležité, ak sa má projekt odoslaný do tlačiarne tlačiť v rôznych veľkostiach. Úprava veľkosti grafiky nemá nepriaznivý vplyv na jej kvalitu a zachová sa aj pri exporte projektu z grafického programu do PDF.
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ TYP PAPIERA A HMOTNOSŤ
V tomto odseku si povieme niečo o papieri v tlači. Tento aspekt je dôležitý, ak chcete získať jedinečný vizuálny vzhľad pre komplexný a náročný grafický dizajn, kde sa počíta každý detail. Okrem typu papiera je dôležitá aj jeho gramáž. Podklad a jeho hrúbka sa najčastejšie vyberajú podľa typu tlačeného materiálu. Pozrite sa na nižšie uvedené príklady:
🔹 Akčné letáky – najčastejšie sú vyrábané z lesklého kriedového papiera s nízkou gramážou, napr. 90 g – vďaka tomu sú stránky v brožúre mäkké, materiál sa ľahko prezerá, a teda výrobné náklady niekoľkých tisíc výtlačkov nie sú príliš vysoké.
🔹 Katalógy – v prípade týchto produktov väčšinou pracujeme s hrubším papierom – lesklou alebo matnou kriedou s gramážou od 130 g vyššie, a ak chceme efekt “vyššej kategórie“, treba siahnuť po ozdobných papieroch, ako sú Kraftliner alebo Woodstock Betulla.
🔹 Vizitky – v tomto prípade sa tiež osvedčia hrubšie podklady (s gramážou od 250 g), navyše na tento typ produktov sa hodia ozdobné papiere, ako napr. Materica Kraft, Sirio Color alebo Woodstock Belulla.
💡 Vyberte si papiere, ktoré dobre zodpovedajú grafickému návrhu a zamýšľanému použitiu cieľového tlačeného produktu.
Viac o ozdobných papieroch 👇
Zobraziť príspevok na Facebooku
◼ ZUŠĽACHTENIA
Ak hľadáte spôsob, na “vylepšenie“ grafického projektu, také doplnky ako UV lak alebo fólia rozhodne skrášľujú efekt tlače. Na Justprint, v závislosti od produktu a typu podkladu si môžete vybrať z týchto možností:
🔹 lesklá fólia
🔹 matná fólia
🔹 matná fólia so selektívnym UV lakom
🔹 fólia soft touch
🔹 fólia soft touch so selektívnym UV lakom
Ako vyzerá pridávanie zušľachtení do projektu zo strany pracovného prostredia? Opäť si ako príklad vezmeme katalóg, v ktorom môžete na vonkajšiu stranu obalu použiť zušľachtenia.
Správne pripravený súbor s projektom by nemal mať dve, ale tri strany. Treťou bude lak, a konkrétne – označenie miesta v projekte, kde má byť lak.
💡 Vyberte si zušľachtenia vtedy, kedykoľvek chcete zvýšiť vizuálnu hodnotu výtlačku alebo zdôrazniť konkrétny grafický prvok v projekte.
Zobraziť príspevok na Facebooku
Bol tento článok pre Vás za užitočný? Zdieľajte odkaz s ostatnými! 🙂