Polovica roku 2020 je za nami a to je správny čas na zhrnutie trendov v navrhovaní. Čo v tvorbe piští, šepká a čo vrčí?
Minimalizmus je najdôležitejším dizajnérskym trendom v roku 2020
Tiež si myslíte, že jednoduchosť je dokonalá sofistikovanosť? V roku 2020 sú na vrchole minimalistické návrhy, vychutnáva si detaily a odčítavanie.
Tento rok vládnu projekty, ktoré nie sú nadbytočné a sú v súlade s trendom brutalizmu (z franc. „surový”). V svete plnom stimulov môžu byť minimalistické projekty skutočne upokojujúce. Príklady? Nech sa páči.
#Mininalizmus vo farbách
V roku 2020 víťazia mono a dichromatické projekty. Vládnu pastelové a tlmené farby, alebo naopak – silné a nekompromisné. Menej je viac a úspora farieb znie silnejšie ako ich nadbytok.
#Minimalizmus v písme
Jednoduchosť sa premieta aj do výberu písma. V roku 2020 vládli jednoduché, bezpatkové fonty. Niekedy sú maximálne zväčšené a dokonca „vyčnievajú“ mimo projekt. Tvorcovia sa stále častejšie vzdávajú ilustrácií v prospech písmen.
#Trend ECO
Vizuálnej identite roku 2020 dominuje Ecobranding – teda šetrenie prostriedkov tvorivého vyjadrovania, ako aj… tlačiarenskej farby. Ecobranding odporúča používať niekoľko farieb a jednoduchých fontov písma.
Viete, že? Výber „zelených” bezpatkových fontov môže znížiť použitie tlačových farieb až o 20 %? A čo viac – pre milovníkov ekológie bolo vytvorené špeciálne pruhované písmo, ktoré výrazne znižuje spotrebu atramentu – jedná sa o Ryman Eco. Nebojte sa, odkaz na font a diela nájdete v zhrnutí na konci článku.
Projekty s chuťou na textúru – faktúra za rok 2020
Tento rok tvorcovia pripisujú veľký význam textúre, hmatateľnosti a detailom. Vyjadruje sa tak pri výbere podložia, ako aj pri používaní rôznych textúr – napríklad obľúbený mramorový motív („marmurable“). Stále populárnejšie sú tiež kvapaliny a grafické mapovanie rôznych povrchov.
Retro trend je stále veľmi obľúbený a ovplyvňuje aj výber textúr.
#Faktúra obrazu a digital painting
Retro štýl siaha až k maliarskym koreňom. Stále viac tvorcov naväzuje na tradičné ťahy štetcom. Klasická maľba ožíva v digitálnom svete aj v tlačených projektoch. Akvarel, olejová farba a plátno – tieto textúry sú zreteľne označené, takmer hmatateľné.
#Vytrhnutia a pokrčenia
Pokrčený plagát, zjavná, pokrytectvo, kontrolovaná strohosť – tento trend naberá na sile. Zaujímavou realizáciou je vizuálna identifikácia siete Aioli, ktorú vytvoril Mateusz Machalski. Textúra zohráva v projekte dôležitú úlohu – zdanlivo nedbalá, pouličný štýl, dokonale zodpovedajúca komunikačnému štýlu značky – „Aioli. We are not sorry” Jednou z najdôležitejších KV pri vizuálnej identifikácii sú vytrhnutia a textúra pokrčeného papiera. Efekt?
Zhrnutie 1. časti
Čo si myslíte o týchto trendoch, máte tiež pocit, že menej je viac? V ďalšej časti Vám ukážem chutnejšie návrhárske a dizajnérske kúsky, a pevne dúfam, že sa nimi nasýtite. Nižšie som pre Vás zhromaždila odkazy na vyššie uvedený font a diela uvedených autorov.
Zdroje fotografií a inšpirácií:
- Font Ryman Eco – https://rymaneco.co.uk
- https://www.behance.net/gallery/17800811/-Cartaz-para-a-Exposicao-O-Encontro
- https://www.behance.net/gallery/88678237/SUCCESS-ERGO-Hestia-Annual-Report
- https://dribbble.com/mattpamer
- https://www.behance.net/gallery/99058761/Elogi-del-malentes
- https://www.behance.net/gallery/99801707/Catalogo-Almacn
- https://www.behance.net/gallery/91801315/IDE8-Brand-Identity
- https://www.behance.net/gallery/86824827/B-U-B-B-L-E-S
- https://www.behance.net/gallery/98870575/Cover-Artwork-2017-2020-Vision-mixtape
- https://www.behance.net/gallery/100064501/Wrong-Makeup
- https://www.behance.net/gallery/92964947/Poster-projects-collection
- https://www.behance.net/gallery/97993113/digital-painting-JOKER
- https://www.behance.net/gallery/15173401/Wiktor-Sadowski-opracowanie-graficzne-ksiazek
- https://www.behance.net/MACHALSKI
Veľa zdravia a nech sú inšpirácie s Vami!