Katalóg je jedným z najznámejších tlačených reklamných materiálov, jeho história siaha až do roku 1648. Táto forma reklamy prešla skúškou času a zdá sa, že sa to tak čoskoro nezmení. Katalógy nie sú len nástrojom na prezentáciu ponuky, ale sú tiež kanálom komunikácie s príjemcom a miestom, kde môžete porozprávať svoj vlastný príbeh, dať sa spoznať a prezentovať svoje hodnoty, ktoré zastávate.
Príklad ide zhora
Reklama prostrednícvom katalógov má mnoho výhod – môžete vo svojej ponuke ukázať celú škálu produktov alebo služieb, alebo vybrať tie, ktoré chcete predávať najviac. Táto forma reklamy ponúka aj obrovské možnosti v oblasti neštandardných riešení. Príklad? Predstavte si text, ktorý je prepletený vysokokvalitnými fotografiami a grafikou, zušľachtenia zdôrazňujú aspekty a detaily, podčiarkujúc to, čo je najdôležitejšie, a neštandardné substráty rôznej gramáže a feelingu interagujú s používateľom, pričom tiež zapájajú dotyk a ovplyvňujú vnímanie značky z pohľadu reklamného katalógu.
Nepresvedčili Vás tieto argumenty? Prezrite si praktiky vedúcich pracovníkov v rôznych priemyselných odvetviach. Najvýraznejším príkladom je IKEA, ktorá urobila zo svojho katalógu kultový produkt a od roku 1951 neustále vydáva ďalšie vydania. Môžete hľadať ďalšie príklady bližšie, vo Vašom okolí – rýchlo sa presvedčíte, že adresáre sú všade!
Katalóg ako zdroj informácií
Katalóg môžete brať ako rozšírenú verziu vizitky, ktorá obsahuje nielen informácie o ponuke, ale aj také sekcie ako „O firme”, „Naša história” alebo „Spoznajte naše hodnoty”. Komunikačná funkcia je v tomto prípade nadriadená – osoba, ktorá si prezerá katalóg, by po jeho prečítaní mala mať pocit, že sa dozvedela všetko, čo potrebovala, a mala by vedieť, kde nájsť konkrétne informácie, ak sa k nim bude chcieť v budúcnosti vrátiť.
Povedzte svoj príbeh
Katalóg sa dá použiť aj v komunikácii, ktorá sa netýka priamo ponuky firmy. Ak Vám záleží na vytvorení vzťahu s príjemcom a zvyšovaní dôvery vo svoju značku, tak sa okrem štandardného „katalógového obsahu” (ponuka firmy a kontaktné údaje) postarajte aj o „nepredajnú” časť. Jednou z najzaujímavejších sekcií v katalógoch sú zvyčajne kapitoly, ktoré rozprávajú o histórii spoločnosti alebo predstavujú jej hodnoty. Umiestnite túto časť na samý začiatok katalógu a zaveďte príjemcu do svojho sveta, a keď sa už dáte spoznať (z tej najlepšej strany!), v ďalšom kroku hladko prejdite na prezentáciu svojej ponuky. Čo poviete? Myslíte si, že vďaka tomuto postupu sa Vaše šance na to, že katalóg bude prehliadnutý až do konca, zvýšili?
Prekvapte svojho príjemcu
Navrhnite katalóg tak, aby bol iný než všetky ostatné. Vložte medzi text atraktívne grafiky, vysoko kvalitné fotografie a realistické vizualizácie produktov. V grafickom koncepte sa nebojte používať expresívne, nezvyčajné farby, prekvapujúce kombinácie a nekonvenčné riešenia, ktoré prinútia používateľa sa na chvíľu zastaviť a popremýšľať o tom, čo má pred očami. Pri navrhovaní katalógu využite technické možnosti, ktoré ponúka profesionálna tlač, vyberte si vylepšenia, ktoré budú tvoriť výnimočné skúsenosti používateľa pri jeho kontakte s používateľom.
Ak chcete získať efekt premium, ktorý si bude príjemca pamätať po dlhú dobu, vyberte si zušľachtenia. V Justprint máte na výber:
- matná fólia + parciálny UV lak
- matná fólia
- lesklá fólia
- fólia soft touch + parciálny lak
Pozrite sa, ako vyzerá katalóg, v ktorom sa použili zušľachtenia:
Rozloženie obsahu a formát katalógu
Bude tiež dôležité to, ako sa text bude prekrývať s obrázkami. Pri navrhovaní katalógu nezabudnite, že platí pravidlo „pravej strany” (najdrahšie reklamy v časopisoch sú práve tam!), pretože ľudské oko skenuje text zľava doprava. Predtým, ako začnete pracovať na grafickom koncepte, vyberte formát vášho katalógu – kreácia bude usporiadaná inak vo formáte A4 a bude vyzerať inak, ak bude katalóg tlačený na štvorec.
Zaujímavosť: V Justprint máte k dispozícii až 8 formátov katalógov – vyberte si ten, ktorý bude najviac vyhovovať Vášmu nápadu:
Na výber sú tiež 3 spôsoby spojenia katalógov. V závislosti od objemu, pre ktorý sa rozhodnete, si môžete objednať:
- lepený katalóg
- zošívaný katalóg
- katalóg so špirálou
Pozrite sa, ako sa tieto 3 varianty líšia:
Katalógy zapájajú viac zmyslov príjemcu
Na rozdiel od digitálnej reklamy má katalóg hmatateľnú hodnotu a priťahuje viac pozornosti ako online aktivity. Postarajte sa o to, aby bol dotykový zážitok používateľa príjemný a vyvolal efekt pozitívneho prekvapenia. Na dosiahnutie tohto cieľa bude potrebný správne vybraný papier. Nebojte sa experimentovať testovaním kriedových, ozdobných, kraftových podkladov alebo ofsetu s vyššou gramážou, vďaka čomu bude mať príjemca pocit, že má v rukách prémiový produkt, aj keď ešte žiaden z nich nedržal v rukách.
Hľadáte neštandardné riešenia, ktoré ste nenašli na našich stránkach? Spojte sa s našim centrom pomoci zákazníkom. A ak chcete zistiť, prečo katalógy nevyhynuli ako mamuty, pozrite si tento článok:
Zdroj fotografií:
- https://www.underconsideration.com/fpo/archives/2015/07/khalvadjian-avocats-sales-brochure.php
- https://creativemarket.com/adekfotografia/2247781-Graphic-Design-Portfolio-Template?u=slvDev#fullscreen
- https://designtemplateplace.com/product/business-brochure-template-44314
- https://dribbble.com/shots/5838008-Brand-Guidelines
- https://creativemarket.com/misterryart/1866548-FLORYA-Creative-Corporate-Brochure?u=justmockups
- https://yalegraphicdesign.tumblr.com/post/151331155404/booksfromthefuture-empty-orchestra-by-jkl