Reklamné letáky sú, boli a budú jedným z najefektívnejších reklamných materiálov. Avšak len za predpokladu, že viete, ako k tomu pristúpiť. Ak chcete vytvoriť kreatívne a efektívne letáky – prečítajte si 4 rady, ktoré Vás môžu inšpirovať
1. Pri navrhovaní letákov si stanovte ciele
Skôr ako začnete tvoriť letáky, dôkladne si premyslite konkrétne ciele. Stratégiu propagovanej firmy máte už určite v malíčku, teraz je čas na stratégiu plánovanej reklamnej kampane. Premyslite si predovšetkým na koho budete smerovať svoj odkaz, a aký cieľ chcete dosiahnuť? Áno, tieto otázky sú skutočne kľúčové – oplatí sa brať ich vážne. Pokúste sa vytvoriť persóny, napíšte, aké výsledky očakávate (predajné/vizuálne), pretože až potom budete môcť kampaň správne viesť (a potom zmerať jej výsledky). Najlepšie je zapísať si všetky myšlienky, pretože ako sa hovorí – ciele, ktoré neboli zapísané, sú len želaniami.
2. Reklamné letáky – konkrétne údaje namiesto intuície
Reklamný guru, David Ogilvy, kedysi vyjadril kontroverznú, ale mimoriadne výstižnú vetu. Hovorilo sa v nej o tom, že: „slepá sviňa niekedy nájde hľuzovky, ale bolo by lepšie, keby vedela, že ich má hľadať v dubovom lese“. Je to veľmi dôležité, pretože to jasne poukazuje, že dobré kampane – áno, môžu vzniknúť náhodou – ale zárukou úspechu je naozaj konkrétne know-how. Je dobré zadať návrh letáku skúsenému dizajnérovi, ktorý vytvorí návrh, ktorý bude v súlade s trendmi, umením a zároveň zostane konzistentný s vizuálnou identitou danej firmy. Veľký význam má aj správne grafické usporiadanie, použité farby (psychológia farieb) a výber vhodných fontov. Bez náležitých znalostí nestojí za to púšťať sa do týchto oblastí.
Čo sa týka obsahu letáka, tiež je dobré zadať ho profesionálnemu copywriterovi. Vďaka tomu sa nebudete musieť spoliehať na to, či sa Vám náhodou podarí „trafiť klinec po hlavičke“ (aj do vkusu klientov). Copywriter sa postará nielen o pravopisnú a štylistickú správnosť (áno, tu sa to zdá byť ľahké), ale vyberie aj najvhodnejší štýl a slová. Skúsený copywriter jednoducho vie, aké nástroje použiť na vyvolanie určitej reakcie. A to, že viete písať, neznamená, že napíšete text, ktorý dosiahne konkrétne ciele – a o to predsa ide, však?
3. Reklamné letáky – menej je viac
Aj túto časť ochutíme známym pravidlom spomínanej autority. David Ogilvy hovorieval „First be clear, than clever“, alebo jednoducho – najprv píšte jasne, potom múdro/kreatívne. Dá sa povedať, že v tejto vete sa nachádza esencia tvorenia väčšiny reklamných odkazov. Skôr ako začnete vyberať, čo chcete na letáku sprostredkovať, zamyslite sa nad tým, čo bude pre príjemcov naozaj dôležité. Ak by ste dostali leták obsahujúci rozsiahly text, s nadšením by ste sa pustili do jeho čítania? Myslíte, že klienta naozaj zaujímajú prehnané chvály o danej firme? Nie – jeho zaujíma krátka a jasná správa, ktorá hovorí o tom, čo on získa, nie akí sme my fenomenálni. Preto vyberajte odkazy a posolstvá, ktoré budú pre príjemcu krátke a jasné – a to už na prvý pohľad. A kreativita? Tá je vždy v cene – ale pod podmienkou, že bude podaná v jasnej a ľahko stráviteľnej forme.
4. Je cena letákov dôležitá?
Ak nechcete, aby Vaši klienti ľutovali svoju pozornosť, neľutujte peniaze vynaložené na propagačné materiály. Pamätajte, že cena úspechu je oveľa nižšia ako cena neúspechu. Bojujete o pozornosť klientov, nevyhráte však, ak máte slabé zbrane. Ak už máte dobrý leták, nepokazte ho tlačou v zlej tlačiarni a na zlom podklade. Najprv si premyslite, aký druh podkladu si vyberiete – čím vyššia je gramáž papiera, tým sú letáky pevnejšie a pútavejšie (aj keď je to samozrejme spojené s vyššími finančnými nákladmi). Často je výhodnejšie vytlačiť menej letákov – ale na lepšom podklade. Okrem podkladu môžete svoje reklamné letáky odlíšiť dodatočným vylepšením – fóliou alebo parciálnym UV lakom. Finančné náklady sa síce zvýšia, ale s nimi sa zvýši aj šanca na efektívnosť Vašej kampane.