Existuje mylná predstava, že záležitosti typografie sa obmedzujú na výber písma, ktoré sa hodí k nášmu dizajnu. V skutočnosti nás typografia sprevádza na každom kroku a jej prvky priamo ovplyvňujú čitateľnosť textu a jeho vnímanie používateľom. O veľkom význame písma, veľkosti znakov, ale aj o správnom fonte píšeme v tomto článku.
Definícia a funkcie typografie
Každý deň sme takmer zavalení najrôznejším obsahom. Preto sa oplatí dbať na formu správy, aby bola jasná a ľahko čitateľná. Ako sme už spomenuli, typografia je takpovediac súbor pravidiel týkajúcich sa tvorby textov, ktoré priamo súvisia s písmom. Písmo, jeho stupeň, veľkosť písmen, medzery, odsadenie, tvar znakov, členenie odsekov alebo kerning a mnohé ďalšie prvky tvoria pojem typografia. V súčasnosti sa tento pojem často rozširuje aj na rozloženie webových stránok. V mnohých prípadoch dosahuje status umenia, ale častejšie je takmer nepostrehnuteľný. Správne žonglovanie s typografickými prvkami účinne ovplyvňuje text a vnímanie obsahu a udáva vybraný tón. Zásady typografie sú kľúčové pre projekty používané online, ako aj na tie, ktoré sa používajú v tlači.
Typ písma a mnoho ďalšieho – čo je dobrá typografia?
V tomto prípade tu máme dva tábory: dizajnérov, ktorí sa zameriavajú na honosné, vysoko umelecké návrhy, v ktorých je typografia pevne v popredí. Na druhej strane máme stanovisko, že typografia, najmä v tlači, by mala byť neviditeľná, aby dokázala nerušene vyjadriť podstatu obsahu. Nie je to samozrejmá záležitosť, ale silne závisí od dizajnu a myšlienky, ktorú chceme vyjadriť. Nech už si vyberieme akúkoľvek možnosť, nezabúdajme na to, aby bol text príjemný na čítanie, inak sa stratia základné funkcie textu alebo komunikátu.
Písmo, font alebo typ písma – rozlišovanie medzi týmito pojmami
Všetky tieto definície sa často používajú zameniteľne, ale každá má svoj vlastný význam.
Typ písma – znamená kolekciu/rodinu písiem, ktoré majú podobné vlastnosti, napríklad tvar písmen alebo hrúbku čiar v určitých znakoch.
Písmo – je termín prevzatý od Gutenberga, tvorcu tlačiarenského stroja a jeho pohyblivého písma. Význam sa vzťahuje na konkrétne písmo, ale zohľadňuje aj veľkosť, štýl a hrúbku.
Font – sú digitálne ekvivalenty písma, t. j. elektronický záznam informácií o daných znakoch, napr. vzdialenosti medzi písmenami alebo ich tvar, ktoré v kombinácii vytvárajú ucelený obraz daného písma.
Formát a veľkosť fontu
Veľkosť písma závisí predovšetkým od priestoru, v ktorom má byť umiestnené – iná veľkosť bude umiestnená na plagáte a iná na webovej stránke prispôsobenej mobilnej verzii. Základom umiestnenia je aj proporcia – veľkosť musí tiež ladiť s ostatnými prvkami v dizajne. Preto je formát východiskovým bodom pred začatím návrhu, aby sa umiestnenie prvkov nemuselo neskôr upravovať.
Na tomto mieste je vhodné dotknúť sa aj otázky kerningu, t. j. medzier medzi jednotlivými písmenami. Je to jeden zo spôsobov, ako zlepšiť čitateľnosť, najmä pri vysoko dekoratívnych fontoch. Kerning nám tiež dáva možnosť zasiahnuť do estetickej kompozície textu, keď štandardné zarovnanie alebo zarovnanie zľava doprava nevyzerá priaznivo.
Čím by sa mal riadiť výber typu písma?
Táto otázka môže najmä mladým dizajnérom nedávať spať. Veľa závisí od toho, čo chcete obsahom vyjadriť, ako značku umiestnite, či má byť dizajn viac umelecký alebo informačný. Je dôležité, aby písmo bolo v súlade s osobitosťou vašej značky. Venujte pozornosť tomu, či má písmo súbory, ktoré obsahujú aj špeciálne znaky a slovenské znaky – skontrolujte, či ich dizajn vyžaduje. Okrem toho sa oplatí inšpirovať najnovšími trendmi (napr. na blogu Justprint!), ale vo vizuálnom rozmere by sme vždy mali dať prednosť čitateľnosti.
Ako kombinovať typy písma?
Problematické môže byť aj miešanie viacerých písiem v jednom dizajne. Ich použitie by sa malo dôkladne zvážiť, aby dané písmo ladilo s ostatnými a aby bol celok ucelený. Preto by sme sa mali napríklad na webové stránky pozerať v širšom kontexte, a nie mať na mysli len konkrétny prvok. Pri výbere sa neponáhľajte! Výber písma je jednou z kľúčových volieb pri riešení problémov s typografiou, preto sa oplatí rozhodovať informovane.
Hľadáte písma so slovenskými znakmi? Pozrite si ich tu!
Písma bezserifové, serifové a iné
Písma môžeme rozdeliť na viacero typov, ale najzákladnejšou typológiou tu bude rozlišovanie medzi ozdobnými a menej výraznými typmi písma. Každé písmo má svoje špecifické dizajnové využitie a bude dobre fungovať v rôznych úpravách.
Typ bezserifové písmo – sú písma bez väčších ozdôb, a to aj na koncoch písmen. Vyznačujú sa čistými, rovnými čiarami, vďaka čomu sú ideálne na písanie dlhších textov. Príklady bezserifových písiem: Verdana, Arial.
Písma typu Serif – ozdobnejšie písma, ktoré obsahujú ozdoby na koncoch písmen. Príklady: Times New Roman, Georgia.
Ozdobné typy písma – sú fonty s jedinečnými, umeleckými tvarmi písmen a znakov. Napríklad: Allura, Lobster.
Monospace typy – vyznačujú sa pevnou šírkou písmen, takže každý znak zaberá rovnaký priestor. Príklady: Monaco, Courier.
Interlining medzerovanie a zarovnanie
Nezabúdajme ani na zdanlivo menej dôležité aspekty dizajnu, ako je napríklad zarovnanie textu. Medzerovanie je vzdialenosť medzi po sebe nasledujúcimi riadkami textu – jeho veľkosť výrazne ovplyvňuje čitateľnosť textu, ale aj pôžitok z čítania. Príliš veľký odstup riadkov bude čitateľa rozptyľovať, zatiaľ čo príliš malý odstup riadkov sťaží čítanie obsahu. Stojí za to navrhnúť automaticky nastavený odstup – zvyčajne ide o priemernú hodnotu.
Spôsob zarovnania textu, rovnako ako vodorovné línie, má veľký vplyv na celkové vnímanie obsahu. K dispozícii je niekoľko možností zarovnania: doprava, doľava, vycentrovaný text a tiež odôvodnenie textu. V tomto prípade neexistujú jednoznačné pravidlá, ktorá možnosť je najvýhodnejšia (snáď okrem najbežnejšej možnosti, teda zarovnania doľava), pretože veľa závisí od rozloženia textu a grafického návrhu. Preto je najlepšie rozhodnúť sa podľa usporiadania textu a objektov na stránke.
Svetlo alebo biely priestor whitespace
Nie je to nič iné ako nezaplnený, čistý priestor, ktorý tvorí okolie textu. Hoci teoreticky je to „nič“, správne dimenzovaný biely priestor je jedným zo základných princípov dizajnu. Ťažko si predstaviť text na webovej stránke alebo v tlačenom médiu, ktorý by bol rozložený od okraja k okraju, bez čo i len minimálneho odstupu. Svetlý priestor nielenže prispieva k premyslenejšiemu usporiadaniu prvkov stránky, ale tiež zvýrazňuje najdôležitejšie časti. Rovnomerné rozmiestnenie textu a nie príliš široké okraje sú rozhodujúce, ak chceme, aby bol náš text nielen intuitívny, ale aj príjemný na čítanie.
Vizuálna vrstva textu a čitateľnosť textu
Práca na projektoch grafického dizajnu si často vyžaduje spojenie viacerých odporúčaní a konceptov do jedného. Nie je to inak ani pri typografických návrhoch a ich zosúladení v rámci vizuálnej tvorby alebo brandingu. Hlavné prvky typografie nám pomôžu formovať štruktúry prítomné na webovej stránke alebo v tlačených materiáloch. Nájsť zlatú strednú cestu medzi vizuálnym textom a čitateľnosťou môže byť náročné, ale určite sa oplatí vynaložiť úsilie na dosiahnutie zaujímavého, ale ľahko čitateľného dizajnu.
Typografia v tlačiarni
V tomto ohľade by osoba navrhujúca text mala venovať osobitnú pozornosť hrubému a netto formátu výtlačku, ktorý určuje umiestnenie riadkov, stĺpcov a ďalších prvkov. Napokon, veľkosť vnútorných okrajov a spádavok by sa mala skontrolovať priamo na webovej stránke tlačiarne, pretože sa môžu líšiť v závislosti od typu tlače a použitých strojov. Okrem úpravy rozmerov sa musíme postarať aj o farby; pri tlači sa najčastejšie používa profil CMYK. Nemusí to však byť vždy pravidlom – najlepšie je si to overiť pred objednaním projektu na tlač.
Čo ak sa náš farebný profil líši od profilu podporovaného tlačiarňou? V prvom rade môže dôjsť k rozdielom vo farbách a ich kvalite, čo je spôsobené tým, že farby nemajú vždy reprodukciu 1:1 v inom profile. V Justprinte má každý výrobok individuálne pokyny pre spadávky a zodpovedajúce formáty a my ich môžeme skontrolovať pred zadaním objednávky.
Využívajte typografiu vo väčšej miere – pri tvorbe internetových stránok
Rozšírením koncepcie typografie je uplatnenie jej princípov pri tvorbe internetovej stránky a snahe vytvoriť čo najlepšie rozloženie. V tomto prípade sa všeobecné zásady v dizajne zhodujú s hlavnými princípmi typografie – čitateľnosť, funkčnosť a estetika prevedenia. Pri tvorbe internetovej stránky sa oplatí vsadiť na ľahko čitateľný dizajn, aby sa používateľ ľahšie orientoval v texte. Okrem toho by sme mali zabezpečiť, aby všetky stránky boli v súlade s vizuálnou identitou značky.
Pri práci na stránke by sme mali zvážiť aj výber farieb a ich proporcie. Najlepšie je postupovať podľa pravidla 60/30/10, to znamená rozdeliť landing page na pozadie, podklad a akcenty. Podľa tohto pravidla by 60 % stránky malo tvoriť pozadie v tlmených farbách, 30 % by mal tvoriť základ, teda všetky druhy tematických polí alebo iné zvýraznené fragmenty obsahu, a posledných 10 % by mali tvoriť akcenty, teda zvyčajne tlačidlá CTA.
V súčasnosti môžeme v dizajne internetových stránok pozorovať trend minimalizmu. Mnohé z nich sa spoliehajú na monochromatickú, úspornú čiernu a bielu farebnú schému. Veľkou výhodou je prehľadnosť správ, pretože nič nerozptyľuje našu pozornosť, ale náš zrak sa môže pri čítaní väčších častí textu unaviť.
Zhrnutie
Typografia je viac než len dobrý výber písma a medzier medzi riadkami, je to aj umenie dobrého nastavenia písma, ktoré sa stará aj o čitateľnosť textu. A nezabúdajme na funkčnosť a estetické kvality, ktoré spolu tvoria základ efektívnej vizuálnej komunikácie. Pochopenie týchto vzťahov nám umožňuje ich efektívne využívanie v praxi.