Quo vadis, tlač? Diskutujeme o kľúčových udalostiach, ktoré budú formovať obraz odvetvia v tomto a nadchádzajúcom roku.
Mierny nárast na trhu tlačových služieb
Podľa spoločnosti Smithers zaznamená tlačiarenský priemysel v nasledujúcich piatich rokoch mierny rast v dôsledku prispôsobovania sa novým požiadavkám trhu na ponuku produktov, zavádzania flexibilnejších a efektívnejších obchodných modelov a otvárania sa novým zahraničným trhom. Podľa predpovedí správy The Future of Global Printing 2024 (1) sa hodnota svetového trhu s tlačou do roku 2024 zvýši z 818 miliárd USD (údaje z roku 2019) na 874 miliárd USD, pričom ročná miera rastu bude približne 1,3 %. Celkový objem tlače by však mal zostať na podobnej úrovni, približne 49,5 bilióna hárkov (predpokladá sa pre formát A4).
Nové nároky na ponuku produktov
Keďže tlačiarenský priemysel zostáva vo fáze prechodu, tlačiarne musia hľadať príležitosti predovšetkým v rozvoji svojej ponuky produktov – najmä v segmente obalov, ako aj etikiet, po ktorých dopyt od roku 2014 neustále rastie. V roku 2018 mali služby tlače etikiet len v Spojených štátoch amerických hodnoty viac ako 39 miliárd USD a očakáva sa, že tento produktový segment bude do roku 2024 rásť tempom 4,0 % na celkovú hodnotu viac ako 49 miliárd USD. (2)
Globálny trend na miestnom trhu
Väčší dopyt po tlači etikiet ako v predchádzajúcich rokoch možno pozorovať aj na slovenskom trhu v dôsledku rastúceho sektora elektronického obchodu, ktorý by mal do roku 2027 dosiahnuť hodnotu 94 miliárd PLN. (3) Rastúci počet internetových obchodov, do ktorých investujú nové, mladé značky, ako aj spoločnosti, ktoré doteraz zakladali svoj obchodný model na stacionárnom predaji, zvyšuje dopyt po etiketách od subdodávateľov. Ponuka služieb tlače etikiet v malých nákladoch bez toho, aby zákazníci znášali značné náklady na malé objemy tlače, je pre tlačiarne príležitosťou na získanie tohto sľubne ziskového kúska koláča.
Zoznámte sa s týmito produktmi:
➤ etikety
➤ obaly
Objemy v roku 2024
Zatiaľ čo komerčná tlač (reklamné letáky atď.) a tlačené publikácie (noviny, časopisy, katalógy) klesajú, ostatným tlačovým produktom sa darí lepšie ako pred rokom alebo dvoma. Rastúci záujem o tlač obalov, etikiet a, – čo je zaujímavé -, aj kníh bude generovať príjmy z týchto špecifických kategórií produktov, čím sa vykompenzuje pokles ziskov z produktov, ktorých popularita klesá.
Personalizácia tlače
V dôsledku rastu odvetvia elektronického obchodu e-commerce a hľadania rozlišovacích znakov, ktoré pozitívne ovplyvňujú nákupný zážitok zákazníka, sa budú klásť nové požiadavky na personalizovanú tlač. V dôsledku toho sa bude postupne zvyšovať podiel technológie digitálnej tlače, ktorá na rozdiel od iných riešení (napr. ofsetovej) takúto personalizáciu umožňuje.
Nárast popularity internetových obchodov a služieb tlače na požiadanie povedie k väčšiemu dopytu po krátkych nákladoch a personalizovaných výrobkoch.
Rozšírenie digitálnej tlače sa pozoruje už dlhší čas, ale tento trend sa zintenzívnil najmä v posledných rokoch. „Digitálna“ tlač v súčasnosti predstavuje 50 % podielu tlačových technológií, pričom ofsetová tlač sa v dôsledku toho dostáva do úzadia.
Výrobné procesy
Tlačiarne, ktoré čelia rastúcim nákladom na údržbu súvisiacim okrem iného s infláciou, nákladmi na energiu, sezónnosťou a meniacim sa objemom objednávok, budú častejšie investovať do viacúčelových strojov a riešení, ktoré znižujú prevádzkové náklady bez toho, aby sa znížila kvalita a funkčnosť prevádzkových priestorov technologické zariadenia. Strojové parky budú zároveň prechádzať čoraz väčšou automatizáciou, pokiaľ ide o výrobné procesy, a usilovať sa o optimálnu efektívnosť.
Ekologické technológie
Ďalším faktorom, ktorý formuje súčasný a budúci obraz tlačiarenského priemyslu, je rastúce napätie v súvislosti s klimatickými zmenami. Tlačiarne hľadajú spôsoby, ako zmierniť vplyv svojich činností na životné prostredie tým, že sa spoliehajú na ekologické alebo im blízke technológie. Moderný technologický park znamená nielen vyššiu účinnosť, ale aj udržateľné výrobné procesy zamerané na úsporu energie a surovín používaných pri tlači. Ekológia bude diktovať zmeny v celom polygrafickom priemysle a nútiť ho zavádzať riešenia s menším vplyvom na životné prostredie. Snaha o udržateľnosť bude pokračovať a tlačiarenské spoločnosti budú hľadať ekologickejšie materiály a technológie.
Zistite viac o našich ekopraktikách ↓
Rastúci trh s ekologickými surovinami
Tlačiarne budú musieť okrem diverzifikácie portfólia ponúkaných služieb a konečných produktov zohľadniť aj potreby zákazníkov, ktorí hľadajú tlač s čo najmenším negatívnym vplyvom na životné prostredie. Zaradenie ekologických papierov a biologicky rozložiteľných plastov bude spôsobom, ako osloviť zákazníkov tlače so špecifickými potrebami z hľadiska surovín alebo technológie tlače.
Renesancia povrchovej úpravy
Paralelne s trendami, ktoré diktuje ekológia, sa budú rozvíjať aj tlačové služby využívajúce povrchovú úpravu. Tento trend sa podľa predpovedí zintenzívni v roku 2024, ako to už avizujú grafické trendy 2024. Rastúci rozmach vylepšovania bude spôsobený hľadaním netradičných foriem reklamy, ktoré zostanú dlhšie v pamäti a spájajú značku s atribútmi, ako je jedinečnosť alebo exkluzivita. Na dosiahnutie takýchto efektov v tlači sa budú s obľubou používať farebné 3D fólie a 3D UV laky.
Preskúmajte náš sortiment prémiových výtlačkov.
Prečítajte si viac o trendoch v roku 2024 ↓
Integrované digitálne riešenia
Polygrafické spoločnosti budú naďalej investovať do integrovaných digitálnych riešení vrátane digitálnej tlače a zároveň do nástrojov na navrhovanie, správu objednávok a analýzu údajov.
S Justprintom môžete už teraz využívať celý rad integrovaných činností, ktoré vám poskytujú bezplatný prístup k:
➤ sprievodca na vytvorenie vlastného návrhu na tlač,
➤ platforma, na ktorej môžete pripraviť ponuky pre svojich zákazníkov,
➤ nepretržité tlačové služby, ktoré si môžete zabezpečiť aj pri malých objemoch
- + bezplatná doprava bez uvedenia mena, takže vaše výtlačky pôjdu priamo k zákazníkom a vy sa nebudete musieť starať o skladovanie, prebaľovanie a náklady na dopravu.
Kombinácia online a offline kanálov
Tlač bude naďalej podporovať marketingové aktivity založené na využívaní digitálnych kanálov vrátane tých, ktoré zahŕňajú virtuálnu a rozšírenú realitu. Spoločnosti budú chcieť využiť stratégiu prepojených dimenzií na oslovenie potenciálnych zákazníkov prostredníctvom nových kanálov a ponúkať jedinečnú kvalitu zážitku v prepojení značky a zákazníka.
Tlačová reklama nestratí svoju popularitu
Dopyt po tlačenej reklame sa v roku 2024 nezníži, pretože papier má stále senzorickú výhodu oproti pixelom. Miera zapamätania reklamy umiestnenej v tlačených materiáloch je 1,7-krát vyššia ako reklamy uverejnenej v digitálnych médiách, čo dáva papieru výraznú výhodu oproti virtuálnym médiám.
O tom, z čoho táto výhoda pramení, si môžete prečítať tu ↓.
Tlačiarenský priemysel v roku 2024 bude stelesňovať inovácie v produktových oblastiach a digitálnu transformáciu. Aby sa spoločnosti v tlačovom priemysle lepšie pripravili na budúce čierne labute (príkladom je pandémia), budú musieť aktívne a efektívne hľadať spôsoby, ako zabezpečiť svoj kapitál na nasledujúce roky diverzifikáciou portfólia služieb a experimentovaním s novými technológiami v oblasti tlače.
Zdroje a poznámky:
(1) https://www.smithers.com/resources/2020/feb/smithers-forecasts-the-global-printing-market
(2) https://www.baytechlabel.com/blogs/news/label-printing-market-will-reach-49-billion-in-2024