Každý, kto zašiel ďaleko, aspoň niekoľkokrát sa potkol. Ak nechcete naraziť na rovnaké prekážky – spoznajte ich a zistite, ako ľahko sa im môžete vyhnúť. Tu je 5 najčastejších chýb pri reklame malej firmy – prečítajte, spoznávajte a zabudnite.
1. Konanie bez stratégie
Vykonávanie reklamných aktivít bez stratégie je ako snaha riadiť auto bez paliva. Dobre premyslená stratégia je základom, na ktorom musia byť založené všetky obchodné, marketingové a reklamné rozhodnutia. Reklama pre malé firmy je efektívna len vtedy, ak je založená na premyslenom pláne rozvoja.
Mnoho malých firiem si myslí, že stratégia má význam iba pre väčších hráčov – a v ich prípade je to iba strata času a energie. Napriek tomu je plán činností absolútnym základom úspechu a pilierom múdro riadenej firmy. Skôr ako podniknete akékoľvek reklamné aktivity malej firmy – investujte do dobrého prieskumu, spoznajte konkurenciu, situáciu na trhu, a až potom si stanovte konkrétny plán.
Vďaka tejto stratégii sa môžeme na biznis pozrieť zo správneho hľadiska – a namiesto toho, aby sme videli svetlý alebo tmavý štvorček – uvidíme celú šachovnicu.
2. Reklama zameraná na rýchly zisk firmy
Reklama malej firmy je samozrejme nástrojom na zvýšenie zisku – toto by sa však nemalo dosiahnuť za každú cenu a na úkor dlhodobých vzťahov. Nápadné a agresívne odkazy môžu priniesť chvíľkový rozruch, pravdepodobne Vám však neumožnia získať stálych zákazníkov. Ak firma nerealizuje premyslenú stratégiu, pravdepodobne zakrátko skončí. Predtým, ako utratíme mastnú sumu na reklamu firmy, je lepšie popremýšľať o tom, či by nebolo lepšie určiť túto sumu na investovanie do kvality výrobkov a služieb pre zákazníkov. Na vhodne prispôsobené reklamné kampane ešte príde čas.
Pozícia na trhu sa buduje po celé roky – a len tá založená na pevných základoch vydrží rôzne turbulencie na trhu. Reklama firmy by mala byť podporou dobre vypracovaného produktu alebo služby, ale nie ilúziou kvality. Dávno je známe, že pozitívny imidž firmy sa buduje dlhé roky, ale za pár sekúnd ho môžete zničiť.
3. Príliš nápadná reklama malej firmy
Namiesto agresívnej reklamy je lepšie zvážiť jemnejšiu a dlhodobejšiu formu propagácie. Čoraz viac sa oceňuje sila dobrého content marketingu. Jeho tajomstvo spočíva v hodnotnom obsahu, ktorý zodpovedá reálnym potrebám zákazníkov. Dobre vedené činnosti v oblasti CM môžu rozhodnúť o úspechu veľkých aj malých firiem. Nejde však o činnosti, ktoré prinášajú okamžitý zisk – je to skôr proces vytvárania, spoznávania a uspokojovania potrieb zákazníkov. Od content marketingu je len krok k inbound marketingu – teda obsahu, vďaka ktorému nás zákazník vyhľadáva (a nájde). Inbound marketing umožňuje malej firme spoznať a predbehnúť očakávania zákazníka – a poskytnúť mu to, čo vlastne očakáva.
4. Reklama, ktorá nie je prispôsobená príjemcom
Zvyčajne príde čas, keď sa malá firma rozhodne investovať do prvej reklamnej kampane. Obvykle sa to spája s pomerne veľkými nákladmi a komunikáciou na viacerých kanáloch. Častou chybou je zameranie sa na detaily a vynechanie samotnej podstaty kampane – t. j. samotných príjemcov. Predtým, ako začnete plánovať svoju kampaň, stojí za to obetovať veľa času a energie na dôkladné preskúmanie cieľovej skupiny. Vyhýbajme sa chybe, že reklamu nasmerujeme všetkým (je známe, že potom nikoho skutočne neosloví). Namiesto toho, aby ste sa snažili presvedčiť všetkých – je lepšie staviť na komunikáciu s presne definovanou skupinou. Dôkladne ju preskúmajte, spoznajte a opíšte, pretože až potom môžete vážne uvažovať o reklame svojej firmy. Bez týchto činností sa neoplatí minúť ani cent za reklamu, pretože bude jednoducho neefektívna.
5. Keď chýbajú vhodné reklamné materiály
Malé firmy často podceňujú silu tlačených materiálov. Veľkou chybou je staviť na množstvo, nie na kvalitu. Avšak 100 dobre navrhnutých vizitiek alebo letákov má hodnotu viac ako tisíce nedbalých papierikov. Namiesto vytvárania materiálov na domácej tlačiarni bez podpory profesionálnych grafikov je lepšie priplatiť viac peňazí a využiť služby dobrej tlačiarne, dostanete tak veľmi profesionálne a vypracované výtlačky. Kvalita tlače a papiera, ako aj správne zladené fotografie a obsah majú tiež veľký význam. Vďaka profesionálnym reklamným materiálom môže malá firma dôsledne budovať pozitívny imidž. A reklama malej firmy? Tá by mala byť vyvrcholením strategických a marketingových aktivít – efektnou čerešničkou na torte.