Keď som sa prvýkrát stretla s polygrafiou, myslela som si, že nie je možné pochopiť všetky polygrafické termíny. A hoci to bolo už pred nejakým časom, stále si hovorím, či nie je možné podať celú túto terminológiu jednoduchšie. Vysvetliť normálnym jazykom, ukázať v stráviteľnejšej forme.
Pretože moja pravá hemisféra funguje oveľa lepšie ako ľavá, pokúsim sa prirovnať tlačové pojmy ku každodenným situáciám. Nie som grafik, nie som tlačiar, som iba pozorovateľkou polygrafického života. Ale ako aktívna pozorovateľka by som chcela vedieť, čo za tým všetkým stojí. Možno vďaka tomuto príspevku sa ešte viac nadchnete pre tlač. Nemám poňatie, či sa to podarí, ale vždy to treba skúšať.
SPADÁVKA – čiže musí sa to nejako vojsť
Každý grafik, ktorý vlastní garáž, vie, že parkovanie v nej možno prirovnať k projektovaniu materiálov do tlače. Treba jednoducho zaparkovať (naplánovať), aby sme sa tam vošli. V garáži aj vo formáte. Najlepšie je nepoškriabať lak, nerozbiť zrkadlá a nevystúpiť z auta bez straty dôstojnosti. Rovnako ako neparkujeme auto od steny k stene, takisto netlačíme list papiera od okraja k okraju. Potrebujeme priestor pre: chytače, čiary rezania, pasovacie značky… A toto miesto je práve spadávka – čiže najčastejšie 2 milimetre, ktoré spravuje tlačiareň. Toto je náš technický „príspevok“ do vášho projektu. Nie je preto nutné zapchávať ho zbytočnými vecami. Tieto veci prekážajú v parkovaní aj projektovaní.
CTP – čiže osve(i)tľujeme veci jasne
Nejako sa ten náš grafický súbor musí dostať do tlačového stroja. Ale ako? Neoceniteľnú pomoc tu poskytujú ofsetové dosky a oddelenia CTP (z angl. Computer to Plate, čiže „z počítača na dosku“), a hudba z CD disku môže pritom hrať akákoľvek. Vysvetlím vám to takto: s osvitom dosiek pre tlač je to rovnaké ako so zaskrutkovaním žiarovky. Na rozsvietenie potrebujete zdroj napájania a spínač, na prenos súboru na disk tiež potrebujete zdroj napájania a kláves Enter na klávesnici. A viete, načo sú štyri žiarovky? Pretože tlačíme štyrmi farbami, teraz už by malo byť všetko jasné.
CMYK – čiže stačia len 4
Aby ste urobili niečo poriadne na jedenie, vystačíte si so 4 ingredienciami. Na riadnu tlač postačia 4 farby. Naša štvorica dokonalých – CMYK je skratka prvých písmen anglických názvov farieb: Cyan, Magenta, Yellow a Key colour. Uprednostňujem také pomenovanie toho posledného, pretože sa vzťahuje na čiernu farbu ako kľúčovú. V kuchyni máme tiež hlavné ingrediencie – napríklad také cestoviny, nech tieto budú Key, a zvyšok doplnky. V hrnci aj v Heidelbergu spájame všetky ingrediencie, v stanovených pomeroch, a servírujeme. V kuchyni na tanier a v tlačiarni na papier. Kým spôsob servírovania v kuchyni je ľubovoľný, v tlačiarni sa toto robí pomocou rastrovej metódy. No práve, čože to je? Prečítajte si nižšie o rastroch.
RASTER – čiže ideálny východ
Každá žena vie, že správne nanesenie štyroch vrstiev make-upu na tvár je zárukou úspešného odchodu z domova. Každý tlačiar vie, že nanesenie farby na štyri valce je zárukou toho, že zo zariadenia vyjde potlačený list papiera. Tlačiar nenariedi miestne farbu ani nenastaví hrúbku jej vrstvy. A práve tu mu pomôže raster, t. j. malý bod so 100 % farbou. Tlač nie je nič iné ako prekrývanie štyroch rastrov, ktorých mozaika pôsobí dojmom celej palety farieb. A pretože tlačiarenská farba je hustá, vrstvy sa na potlačenom podklade nemiešajú, ale sú len kladené na seba. Na to, aby všetko bolo perfektné, existuje len jedna podmienka – precízna ruka a ostražité oko.
STRMOSŤ (GRADÁCIA) – čiže prechod v dobrom tóne
So strmosťou je to trochu ako s prechodom na druhú stranu ulice, pretože nejde o nič iné než o vyplnenie konkrétnej oblasti (ulica) plynulým prechodom tónu (chodcami a niekedy už ošúchanými pruhmi) medzi aspoň dvoma farbami (jednou a druhou stranou ulice). Tento prechod môže byť ľubovoľný: slobodný a lenivý alebo rýchly a rozhodný. Záleží na tom, či sa ponáhľame, alebo nie. Môžeme ísť vo dvojiciach (farieb), môžeme ísť v skupinách (farieb), a to nielen na zelenú. K strmosti môže do(pre)chádzať na každej farbe, ale najlepšie je porozhliadnuť sa a skontrolovať, či sa náhodou niečo nepriblíži. V prípade grafika mám na mysli lehotu, pretože zábava so strmosťou sa môže predĺžiť do nekonečna. Pozor – môže mať ľubovoľnú podobu, tieňuje aj objekty, ale rozhodne sám nezostáva v tieni. Prechádzanie v dobrom tóne je vždy vítané. Na priechode pre chodcov aj v projekte.
Pasovacia značka – čiže mierte dobre
Čo spája značku Mercedesu a našu pasovaciu značku? Názov, pretože obe sa nazývajú zameriavač. S tým rozdielom, že: pasovacia značka slúži na presné nanášanie ďalších vrstiev farieb na rovnaké miesto a „hviezda“ Mercedesu na presnú identifikáciu značky automobilu. Nie každý vie, že príbeh „hviezdy“ tak trochu súvisí s polygrafiou. Všetko sa to začalo vynálezcom, ktorý nakreslil práve túto značku na pohľadnicu zobrazujúcu mesto, a na druhej strane napísal svojej žene, že raz taká hviezda bude žiariť nad jeho továrňou. Tlačiari na pohľadnice nič nepíšu, pretože upierajú zrak na pasovaciu značku. Táto malá značka pojme 100 % farby, a biely lem spôsobí, že ďalšie vrstvy budú viditeľné bez ohľadu na farbu pozadia. Neviem, či je Mercedes obľúbenou značkou tlačiarov, ale viem iste, že tlačia perfektne. A to nielen preto, že majú na liste zameriavač.