90. roky sú späť a katalógy môžu znovu dobyť pohovky vašich zákazníkov. Čo je potrebné urobiť, aby k tomu došlo?
Myslím, že si neuvedomujete, kedy vznikol prvý katalóg produktov. Aj mňa samotnú prekvapilo, ako je to dávno. Hoci si pamätáte najstaršieho člena vašej rodiny, ktorého poznáte, jedna vec je istá – žil v čase, keď katalógy už vo svete úplne zdomácneli.
Začiatky katalógov
Prvý katalóg produktov vznikol v Benátkach v roku 1498 – bolo to ešte v čase pred vydaním gregoriánskeho kalendára. Išlo o ručne písanú brožúru so zoznamom kníh dostupných v predaji. Brožúry boli rozdávané potenciálnym zákazníkom na mestských trhoviskách. Ako formu propagácie ich využívali hlavne predajcovia semien, sadeníc rastlín a hŕstka vydavateľov kníh. Ďalšie tri storočia neboli príliš obľúbené, pretože boli drahé a málo účinné.
Vývoj v 17. storočí
Bolo to obdobie rýchleho rastu popularity zásielkových katalógov v celej Európe. Dnes, v dobe plnej dostupnosti všetkého, nás produkty a informácie o nich zaplavujú zo všetkých strán. Je niekedy ťažké si predstaviť, že kým technológie a internet spôsobili prevratné zmeny v obchode, väčšina západného sveta sa pokúšala použiť inú maloobchodnú metódu: zásielkový katalóg. A čo je najdôležitejšie, ono to zafungovalo a účinnosť bola prekvapujúca. Zákazníci pred podaním tradičnej poštovej objednávky si najprv prezeraním a výberom produktov umiestnených v tlačenom katalógu vybrali tovar a potom odoslali objednávku firme spolu s hotovosťou. Ďalším krokom bolo počkať na zásielku, ktorá bola zvyčajne doručená poštou v nasledujúcich týždňoch od okamihu odoslania objednávky.
A ako je to s katalógmi dnes?
Aj napriek rýchlemu rozvoju technológií, internetu a celej sféry elektronického obchodovania sa im darí veľmi dobre. Existuje veľa firiem založených na online predaj, ktoré využívajú práve tlačený katalóg ako nástroj na zvýšenie predaja. Odlišujú sa od jeho tradičných foriem: hrubých, doplnkových, namiesto toho ponúkajú menšie, prehľadné formy, inšpiratívnejšie, personalizovanejšie z hľadiska obsahu. V súčasnosti firmy vytvárajú katalógy v štýle časopisov a dodávajú svojim klientom jedinečné hodnoty. I keď aj tu existujú výnimky, o ktorých budem o chvíľu rozprávať. Malé, stredné, ale aj prémiové značky objavujú, že vysokokvalitná adresná zásielka – od katalógov v plnej veľkosti po pohľadnice – sa stala účinným spôsobom, ako nasmerovať zákazníkov na ich stránky a perfektnou cestou k presunutiu cieľovej skupiny z offline na online – povedal Andy Ostry, odborník pre záležitosti brandingu Polly Wong a politický analytik.
Ako urobiť najdrahšiu kampaň na svete s využitím tlačených materiálov?
Viete, že IKEA venuje takmer 70 % svojho marketingového rozpočtu na túto formu propagácie? Prečo to robí? Dnes predsa aj dieťa vie, že vhadzovanie marketingových materiálov do schránok ničomu neprospieva. No, možno okrem väčšieho množstva odpadu. A IKEA dôsledne utráca obrovské sumy a tvrdohlavo tlačí a tlačí svoje katalógy.
Sila pôsobenia tlačeného katalógu
V tomto šialenstve existuje metóda. Po prvé, značka vychádza z predpokladu, že ak sa zákazník zoznámi s jej ponukou doma, bude automaticky vyhľadávať kontext a možnosť využitia prezeraných produktov vo svojom okolí. Aj keď tieto výrobky v tejto chvíli nepotrebuje, bude snívať o zmenách, ku ktorým v skutočnosti pravdepodobne nikdy nedôjde, ale v jeho hlave už došlo.
Po druhé, zvyšuje to záujem o návštevu obchodu, kde na neho čakajú rovnaké usporiadania a kompozície, ako tie prezerané v katalógu. Vďaka tomu, očarený daným riešením, môže okamžite skompletizovať všetky produkty na jednom mieste. Navyše, keď už je v obchode, je bombardovaný zo všetkých strán ďalšími usporiadaniami a spôsobmi ich využitia. Je tiež nasmerovaný na dôkladne premyslenú nákupnú cestu, krok za krokom vedený za ruku a ovplyvňovaný ďalšími zážitkami.
Pokiaľ k vyššie uvedenému pridáme výsledky konkrétnych výskumov, ktoré vykonala firma Millward Brown a ktorými preukázala, že marketingové materiály v papierovej verzii sú lepšie prijímané ako digitálne reklamy, potom sa závery píšu samy. Fyzické médiá tlačené tučnejšie pôsobia na mozog a zanechávajú hlbšie stopy podobné tým, ktoré zanecháva priamy kontakt s produktom. Jednoducho povedané, papier v rukách vyvoláva viac emócií ako obrázok na monitore. Je hmatateľnejší, pravdivejší, má konkrétnu štruktúru, hmotnosť a vôňu. Spúšťa a oveľa viac stimuluje sieť neurónových spojení súvisiacich s priestorovou pamäťou ako digitálne obrázky.
Prečo tlačené katalógy nevyhynuli ako mamuty?
Pretože sa im podarilo nájsť miesto na dynamicky sa meniacom trhu, neustále si budovali svoju hodnotu a modelovali svoje použitie. Sú ideálnym doplnkom online a offline ponúk, zvyšujú prestíž a vytvárajú mimoriadne pridané hodnoty k ponúkaným produktom. Dôležitým prvkom je tiež hromadná tlač, dostupná vďaka technológiám. Rýchlosť realizácie a jednoduchosť zadávania objednávok zaručujú webové stránky. Stačí napríklad mať len účet na serveri Justprint.sk, ktorý je jednou z najpopulárnejších online tlačových platforiem. Vďaka tomu je možné jednoduchým a bezpečným spôsobom tlačiť aj tie najzložitejšie projekty. A navyše – tlačiť veľmi rýchlo.
Ako možno v praxi využiť silu tlačeného katalógu?
Využite maximálne fyzickú silu papiera. Získate tým obrovský náskok pred digitálnou reklamou. Všetci chcú inzerovať online a zabúdajú, že tlačené reklamné materiály v rukách zákazníka sú oveľa účinnejšie než mnoho digitálnych reklám. Je potrebné ho riadne pripraviť a vedome implementovať ako trvalý prvok marketingovej stratégie.
Buďte kreatívni, inšpirujte a pomáhajte riešiť problémy svojim klientom. Neopakujte frázy, vyhýbajte sa banálnym fotografiám a nudným grafickým výtvorom. Hovorte o veciach dôležitých pre vášho klienta, ukazujte príklady a konkrétne použitie. Ovplyvňujte emócie, používajte skutočné fotografie, vyhýbajte sa ich prílišnému spracovaniu, ukazujte produkt v jeho prirodzenom prostredí. Tlačte na kvalitný papier. Spôsobom, ako znížiť náklady na katalóg, môže byť príprava doplnkovej ponuky s inými firmami. Vďaka tomu bude váš katalóg zaujímavejší a zaujme väčšiu skupinu zákazníkov.
Získajte znalosti od praktikov!
Aby sme vám poskytli všetko, čo vám pomôže navrhnúť dokonalé katalógy, zhromaždili sme všetky naše znalosti a pripravili sme rad elektronických kníh, ktoré sú zbierkou spoľahlivých informácií a rád. Do tejto témy sme sa zahryzli zo všetkých možných uhlov, vykonali sme hĺbkový prieskum, hovorili sme s odborníkmi. V dôsledku toho vznikol zaujímavý súbor vedomostí a inšpirácií, v ktorom si každý nájde niečo pre seba. Pomôže vám vytvoriť katalóg, na ktorý vaši zákazníci budú dychtivo čakať.
Viac informácií o sérii elektronických kníh „Tipy, trendy, osvedčené postupy, najčastejšie chyby“ si môžete prečítať tu [odkaz].
Katalógy nevyhynuli ako mamuty, pretože majú dlhú tradíciu a majú významné miesto v histórii budovania vzťahov so zákazníkmi. Sú prvým vedomým krokom k budovaniu customer experience. Dokázali sa účinne prispôsobiť meniacemu sa prostrediu. Ich efektivita z nich aj naďalej robí silný marketingový nástroj. Katalógy nepredstavujú hrozbu pre nové technológie a predaj sťahujúci sa na internet. V správnych rukách sú nástrojom, ktorý geniálne dopĺňa a poháňa predajné procesy v mnohých kanáloch.